108 0

우리나라 중학생의 함수 개념화 특성

Title
우리나라 중학생의 함수 개념화 특성
Other Titles
Korean middle school students' conception of functionKorean middle school students' conception of function
Author
주미경
Keywords
교육과정 개정; 함수 개념 도입; 종속적 관계; 교육과정개정; 함수개념도입; 종속적관계; revision of curriculum; introducing the concept of function; dependent relation; revisionofcurriculum; introducingtheconceptoffunction; dependentrelation
Issue Date
2012-12
Publisher
대한수학교육학회
Citation
수학교육학연구, 2012, 22(3), P.353-370, 18P.
Abstract
중학교의 함수 개념 도입과 관련하여 7차 교육과정의 개정 시 종속적인 변화관계에 기반하여 도입하도록 큰 변화를 시도하였고 이러한 방향은 현재 2009 개정 교육과정에서도 유지되고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 교육과정의 변화가 학생들의 함수개념 이해에 어떤 변화를 가져왔는지 그리고 실제 교수 학습 장면에서 함수가 어떻게 지도되고 있는지를 탐색하였다. 이를 위해 학생들의 경우 과제기반 심층 면담을 통해 함수 개념화의 특성을 살펴보았고 또 다른 한편으로는 학생들의 지도교사들을 대상으로 면담을 실시하여 수업에서 함수를 도입하는 방식에 대해 질문하였다. 연구결과 학생들은 종속적 변화관계에 기반하여 함수를 인식하는 정도가 매우 미약하며 교사들 또한 종속적 변화관계에 기반하여 함수를 지도하는데 어려움을 겪고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 논의를 바탕으로 학교수학에서 함수 지도와 관련한 몇 가지 제언을 하였다.Since the 7th revision of national mathematics curriculum, it has been recommended that the concept of function be introduced based on the dependent relation between variables. The 2009 revision of national mathematics curriculum shares this way of conceptualizing function. In this context, this study analyzes the effect of this revision of the mathematics curriculum on middle school students' conceptualization of function. To be specific, this study investigates the characteristics of students' conceptualization of function through task-based in-depth interviews. It also investigates how teachers introduce function through interview. The analysis show that the middle school students had a lack of understanding about dependent relation in function. The teachers also had difficulties in teaching concept of function based on dependent relation. In the conclusion, this study makes some suggestions for teaching the function in middle school classes.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01953859?TotalCount=1&Seq=1&q=%5B%EC%9A%B0%EB%A6%AC%EB%82%98%EB%9D%BC%20%EC%A4%91%ED%95%99%EC%83%9D%EC%9D%98%20%ED%95%A8%EC%88%98%20%EA%B0%9C%EB%85%90%ED%99%94%20%ED%8A%B9%EC%84%B1%C2%A7coldb%C2%A72%C2%A751%C2%A73%5D&searchWord=%EC%A0%84%EC%B2%B4%3D%5E%24%EC%9A%B0%EB%A6%AC%EB%82%98%EB%9D%BC%20%EC%A4%91%ED%95%99%EC%83%9D%EC%9D%98%20%ED%95%A8%EC%88%98%20%EA%B0%9C%EB%85%90%ED%99%94%20%ED%8A%B9%EC%84%B1%5E*&Multimedia=0&isIdentifyAuthor=0&Collection=0&SearchAll=%EC%9A%B0%EB%A6%AC%EB%82%98%EB%9D%BC%20%EC%A4%91%ED%95%99%EC%83%9D%EC%9D%98%20%ED%95%A8%EC%88%98%20%EA%B0%9C%EB%85%90%ED%99%94%20%ED%8A%B9%EC%84%B1&isFullText=0&specificParam=0&SearchMethod=0&Sort=1&SortType=desc&Page=1&PageSize=20http://hdl.handle.net/20.500.11754/47822
ISSN
1226-2528; 1226-2528; 2288-7733; 2288-8357
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE