56 0

인지적 활동 유형에 따른 학업성취도 차이: PISA 2009 데이터 분석

Title
인지적 활동 유형에 따른 학업성취도 차이: PISA 2009 데이터 분석
Other Titles
Effects of Individual Differences in Cognitive Activities on Student Achievement: PISA 2009 Data Analysis
Author
신태섭
Keywords
기억; 정교화; 읽기 성취도; 수학 성취도; 과학 성취도; 사회경제적 지위; 학습흥미; memorization; elaboration; reading achievement; mathematics achievement; science achievement; socioeconomic status; learning interest; 교육 / Education; 교육학
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 교육연구소 / Education Research Institute
Citation
아시아교육연구 / Asian Journal of Education. 2013-12 14:23-48
Abstract
본 연구는 PISA 2009 대한민국 데이터의 분석을 통해 대표적 인지적 활동인 기억 활동과 정교화 활동 정도에 따라 읽기, 수학, 과학 학업성취도에 차이가 존재하는지 살펴보았다. 기억과 정교화 활동 정도가 학업성취에 미치는 상대적 영향을 확인하기 위해 회귀분석을 실시하였을 때 세 교과영역에서 기억 활동의 긍정적 영향이 확인되었다. 그러나 정교화의 경우 수학 성취에만 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 두 종류의 인지적 활동의 활용 측면에서 비교적 뚜렷한 선호를 나타내는 학생으로 그 분석 대상을 제한하였을 때 기억 및 정교화 활동 두 가지 모두를 거의 하지 않는 학생들이 세 영역 모두에서 가장 낮은 수준의 학업성취 수준을 보였다. 읽기 영역에서는 둘 중 한 가지 인지적 활동을 활발히 하는 학생들 간의 학업성취도의 차이를 발견하기 어려웠다. 그러나 수학 및 과학 영역의 경우 정교화 활동만을 집중적으로 하는 소수의 학생들의 학업성취가 다른 유형의 학생들에 비해 높았다. 본 연구에서는 또한 학생 가정의 사회경제적 지위 및 학습흥미와 각각의 인지적 활동 정도 간에 관련성이 존재하는 것으로 나타났다.The study analyzed PISA 2009 Korean data to investigate the impact of two representative learning-relevant cognitive processing activities, memorization and elaboration, on reading, mathematics, and science achievement. Primarily, we conducted regression analyses and compared the relative effect of each type of cognitive processing activity on achievement after controlling for the impact of socioeconomic status and learning interest. Results show that memorization had a positive impact on achievement in the three domains while elaboration exerted a significant impact on performance only in mathematics. Next, we selected students with distinct preferences about cognitive processing activities and categorized them into the following four types: those who rarely use any of those two (Type 1), those who actively engage in only memorization (Type 2), those who actively engage in only elaboration (Type 3), those who actively use both (Type 4). When comparing these four groups, Type 1 displayed the lowest achievement in all of the three domains. Whereas the other types demonstrated no difference in reading achievement, type 3 showed the highest achievement in mathematics and science. These outcomes suggest that memorization and elaboration have a similar impact on reading performance but elaboration has a greater effect than memorization on mathematics and science achievement. Results also suggest that the links between cognitive activities and students’ socioeconomic status and learning interest should be taken into consideration when developing educational interventions to improve students’ achievement. in the three domains.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02330877http://hdl.handle.net/20.500.11754/46361
ISSN
1229-9448
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE