421 0

북한이탈청소년의 학교적응에 관한 질적 연구- 대안학교와 일반학교 비교를 중심으로

Title
북한이탈청소년의 학교적응에 관한 질적 연구- 대안학교와 일반학교 비교를 중심으로
Other Titles
A Qualitative Study on School Adjustment of North Korean Adolescent Refugees: A Comparison Between Alternative and General High Schools
Author
김병수
Keywords
북한이탈청소년; 학교적응; 대안학교; 일반학교; North Korean Adolescent Refugees; School Adjustment; Alternative School
Issue Date
2014-05
Publisher
한국사회역사학회
Citation
담론20, 2014, 17(2), pg. 63, 31 p.
Abstract
본 연구는 북한이탈청소년의 학교적응을 대안학교와 일반학교 비교의 관점에서살펴보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 우리나라에서 고등학교에 재학 중이거나 중퇴.졸업한 북한이탈청소년 20명을 심층 면담하여 질적 연구를 수행하였다. 학교적응에 영향을 주는 개인, 가정, 학교, 지역사회요인 4개의 범주를 근간으로 13개의 하위영역들을 중심으로 대안학교와 일반학교를 비교분석하였다. 분석결과, 개인요인으로서 긍정적 자아개념과 높은 진로결정 수준은 학교적응에긍정적 영향을 주고 있었다. 그러나 가정요인은 대부분 낮은 수준에 머무르며 학교적응에 부정적 영향을 미치고 있었다. 개인요인과 가정요인은 대안학교와 일반학교 사이에 뚜렷한 차이를 보이지 않는 반면, 학교요인과 지역사회요인은 대안학교와 일반학교 사이에 뚜렷한 차이를 보이고 있었다. 특히 북한이탈청소년에 대한교사의 이해부족으로 인한 갈등, 또래관계와 학업스트레스 및 문화적 이질감 등이 일반학교 학교적응에 부정적 영향을 미치고 있었다. 또한 지역사회에서 제공하는 다양한 학습지원과 멘토링제는 대안학교 북한이탈청소년에게서 매우 낮은 수준의 활용도를 보이고 있었다. 이러한 연구결과의 이론적·정책적 함의를 논의 하였다.This study aims to examine school adjustment of North Korean adolescent refugees in two different settings: alternative schools and regular schools. Qualitative research method was employed through the interview of twenty North Korean adolescent refugees who are enrolled in, have dropped out of, or have graduated from South Korean high schools. Factors of influence were largely divided into four-self, household, school, local community-which were, then, further split into thirteen subcategories. Results suggest that on the self level, positive self-concept and clear career vision aid one``s successful school adjustment. Within the household, parents`` low levels of academic support, interaction with teachers, participation in private education, and conversations with child harmed the adaptation process. Most parents had high academic expectations-Bachelor``s degree or higher. However, a few parents of participants in regular schools, who were aware of the high unemployment rate in Korea, held low academic expectations-high school or associate degree. In short, no large differences were spotted between alternative schools and regular schools in terms of the self and the household. School and community factors, on the other hand, were impacting alternative schools and regular schools vastly differently. At regular schools, conflicts with teachers, peer relationships, academic stress, and cultural differences were negatively influencing North Korean adolescent refugees. Moreover, North Korean adolescent refugees in alternative schools were not actively taking advantage of various educational support programs and mentoring services offered by the local community. Such outcomes will enable the development of government policies based on various school types.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001878299http://hdl.handle.net/20.500.11754/46104
ISSN
1598-1118
DOI
10.17789/discou.2014.17.2.003
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > SOCIOLOGY(사회학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE