680 0

다문화 수학교육 인식조사: 현장 수학교사의 다문화수학교육에 대한 내러티브 분석

Title
다문화 수학교육 인식조사: 현장 수학교사의 다문화수학교육에 대한 내러티브 분석
Other Titles
Need Analysis of Multicultural Mathematics Education: Mathematics Teachers’ Narratives about Multicultural Mathematics Education
Author
주미경
Keywords
다문화수학교육; 다문화수학교사교육; 내러티브분석; multicultural mathematics education; teacher education; teacher bias
Issue Date
2014-05
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구,
Abstract
우리나라는 점차 다문화사회로 변화해 감에 따라 다문화교육에 대한 담론이 활발 하게 진행되고 있다. 특히 교사가 다문화적 민감성, 효능감, 역량 등을 갖추는 것은 미래 세계시민을 양성하기 위해 요구되는 교사 전문성 중 하나이다. 이러한 측면에 서 수학교사들이 학교현장에서 다문화교육을 실천할 수 있는 역량 함양을 위해 다 문화수학교사교육 과정의 개발이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 다문화수학교사 교육 과정 개발에 앞서 우리나라 중등 수학교사수학교사들이 구성하고 있는 다문화 수학교육에 대한 인식은 어떠한지 알아보기 위해 그들의 내러티브를 분석하였다. 내 러티브 분석 결과 우리나라 중등 수학교사들이 가지고 있는 다문화수학교육에 대한 인식의 특징을 도출할 수 있었으며 분석결과에 기초하여 우리나라 상황에 적절한 다문화수학교사교육 과정 개발에 유의한 시사점을 제공하였다.In this research, as part of developmental research of a multicultural mathematics teacher education curriculum, we analyzed the understanding of Korean mathematics teachers for multicultural mathematics education. We interviewed two secondary school mathematics teachers to investigate their narratives about multicultural mathematics education. The analysis showed that the teachers thought that multicultural approaches in mathematics education was not necessary because it is beyond the standardized curriculum. They revealed color blinded attitudes toward students from diverse backgrounds by arguing that highlighting difference and diversity in class would rather result into discrimination against mainstream students. They also had the 'whiteness' as a mainstream therefore they conceptualized the educational equity biased and tendentious view. The results suggests that teacher education curricula need to be reformed to help teachers deconstruct and reconstruct their color-blindedness would to create equitable education for empowering all in school.
URI
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/article/articleSearchResultDetail.do?cn=ART001878530http://hdl.handle.net/20.500.11754/46074
ISSN
1598-2106
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE