신 한류의 동유럽 수용과 문화 정체성 확산의 작은 정치

Title
신 한류의 동유럽 수용과 문화 정체성 확산의 작은 정치
Other Titles
Korean Wave in Eastern Europe and Cultural Identity
Author
윤선희
Keywords
한류; 수용자 연구; 동유럽; 문화 연구; 정치 문화; Korean Wave; Audience Study; Eastern Europe; Cultural Studies; Political Communication
Issue Date
2014-05
Publisher
한국방송학회 / Korean Association for Broarding & Telecommunication
Citation
한국방송학보 통권, 2014, 28(3), p.94-131, 38p
Abstract
본 연구는 그동안 한국 미디어의 국제 교류에 관한 관심이 일방적 진출 외에 상대국에 대한 문화적 이해와 쌍방적 교류에 대한 관심이 부족했다는 문제의식에서 출발하여 지리적으로나 문화적으로 거리가 멀지만 한류의 새로운 붐을 조성하고 있는 동유럽 한국 미디어 수용자에 대해 연구하고자 한다. 동유럽 수용자 연구는 현대사에서 사회주의와 자본주의 체제를 동시에 경험한 지역으로 북한을 비롯한 포스트사회주의 사회 재건의 문제를 가장 내면적으로 살펴볼 수 있다는 의미에서 중요한 학문적 대상이 된다. 또한 동유럽에 갑자기 부상하는 한류는 서구 중심의 보편적 국가 건설 모델과 세계 패권에 대한 저항과 대안 모색의 단면을 시사해준다. 본 연구는 2013년 8개월간 헝가리와 루마니아 한류 팬을 대상으로 민속지학 연구를 진행했으며, 2개월의 현장 연구와 6개월의 온라인 연구를 통해 이 지역 한류 팬들의 밑으로부터 새로운 사회재건의 열망을 관찰할 수 있었다. 포스트구조주의 이론 틀을 도입하여 미디어 수용이라는 가장 일상적이면서도 사회에 광범위하게 편재된 실천을 통해 밑으로부터 참여하는 작은 정치(micro politics)를 탐구해 보고자 하였다.These days, strong fandom of Korean media and popular culture is consolidating in diverse countries in Eastern Europe. Sudden popularity of South Korean media and pattern of media reception in East Europe connote not only cultural trend but also social and political implications. Post-socialist countries have experienced struggle and despair in the process of industrialization both under communism and market economy. Since 1989, Eastern European countries have integrated into the West. These countries presently all face a new challenge due to economic crisis and social problems and search for new alternative. Media reception discloses one way of organizing people’s collective desire. The sudden rise of Korea media in Eastern Europe implies people’s desire and interests. When people Eastern Europe encounter problems and crisis coming both from internal politics and external influence, they see a new option in forming cultural identity from South Korean media. Korean media fans in Eastern Europe illustrate unique pattern of receiving media compared to audiences in other societies having strong social consciousness and political motivations. This study conducted a field study in Romania and Hungary for eight months in 2013. This ethnographic study illustrate uniqueness in receiving and interpreting South Korean media in relation to cultural process of forming post socialist nations as well as possibility of restructuring cultural power in the international realm that has been dominated by the West.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02414985http://hdl.handle.net/20.500.11754/45835
ISSN
1229-0254
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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