공정한 관광을 위한 매뉴얼 개발

Title
공정한 관광을 위한 매뉴얼 개발
Other Titles
Development of a Manual for Fair Tourism
Author
이훈
Keywords
공정관광; 매뉴얼; 가이드라인; Rawls; 여행상품; Fair Tourism; Manual; Guideline; Rawls; Travel Products
Issue Date
2013-05
Publisher
한양대학교 우리춤연구소
Citation
우리춤과 과학기술, 2013, 21, P.153-182
Abstract
고유한 관광경험을 추구하는 관광객의 요구가 증가하면서 최근 국내 여행상품은 지역주민의 일상적 삶과 밀접한 형태를 갖는다. 이러한 관광형태는 지역주민의 일상적 삶을 관광 대상으로 하고, 지역주민을 피사체로 삼는 행위를 포함한다. 또한, 관광객이 지역에 버리고 가는 쓰레기, 지역의 환경을 고려하지 않는 관광행위로 인하여 관광목적지의 환경문제가 지속되고 있다. 이러한 가운데, 국내에서도 공정여행사의 공정관광 상품이 기획?운영되고 있다. 그러나 국제관광에서의 공정성을 논의하는 공정관광 개념이 국내에 도입되면서 ‘국내’라는 영토국가 내의 공정성 차원으로 적용되었음에도 불구하고, 국내의 특수성을 반영한 의미와 기준에 대한 학술적?실무적 논의가 미흡한 실정이다. 이러한 문제의식으로 본 연구의 목적은 공정한 관광을 위한 여행상품 기획?운영 매뉴얼 개발로 설정하였다. 이를 위해 Rawls의 정의론을 관점으로 설정하였으며, 여행상품 기획?운영 단계, 선행 국외 공정관광 매뉴얼?가이드라인을 분석하였다. 또한, 국내 공정관광 기획자들을 대상으로 심층인터뷰를 실시하여 공정성 제고를 위한 원칙, 각 단계별 업무를 분석하였다. 이를 통하여 본 연구에서는 공정한 관광을 위한 총 7단계의 여행상품 기획?운영 매뉴얼을 개발하였다. 세부적으로 7단계는 시장조사 및 아이디어 탐색, 상품 아이디어 개발과 1차 기획안 작성, 1차 기획안 테스트, 상품화, 모객?홍보, 여행상품 판매?진행, 그리고 불편관리와 사후관리 등이다. 본 연구는 현 시점에 한국사회에서 실행가능한 공정성을 중심으로 접근하여 공정관광 기획자가 여행상품을 기획?운영하는 데에 참고할 수 있는 기준을 제시하였다. 향후 연구에서는 자원별?상품별로 매뉴얼을 구체화하고, 공간적 범위를 국외로 확장하여 국외여행에 대한 매뉴얼 연구가 진행되기를 기대한다.With the rapid increasing demands of tourists seeking a unique experience, today’s travel products show close to residences’ daily lives. The form of these tourism objectify residents’ daily lives, and the residents are subjects in the tourism. In addition, due to tourists’ behaviour such as leaving trash or acting without concerning environments, environmental problems continue to trouble in the tourist destination. With the problems, the fair travel agencies have managed and produced fair tourism products in Korea. However, the concept of fair tourism brought from international tourism market so reflecting the unique domestic debate is lacking in both academic and practical discussion. As the awareness of the issues, the purpose of this study is the development of manuals for fair tourism planning and managing. For that reason, perspective of Rawls theory of Justice was set and previous studies of fair tourism manual and guidelines were analysed. In addition, fair tourism planners’ in-depth interviews were conducted for analysing principles of fairness and tasks of each steps. As a result, it developed 7 steps of fair tourism product planning and managing manual. 7 steps were market research and explore ideas, development of products ideas and written primary proposal, test primary proposal, commercialization, advertisement, sales and progress, and discomfort and follow-up management etc. The study approached fairness and proposed standards of travel product managing and planning for fair travel agencies Future study expected to make specific manual by resources and products, also expanding the spatial extent manual for oversea travel.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=201080http://hdl.handle.net/20.500.11754/45778
ISSN
1738-9178
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