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한국상장 서비스기업의 주가와 재무정보를 활용한 무형자산가치 분해 - 기술가치, 브랜드가치, 인적자원가치를 중심으로 -

Title
한국상장 서비스기업의 주가와 재무정보를 활용한 무형자산가치 분해 - 기술가치, 브랜드가치, 인적자원가치를 중심으로 -
Other Titles
Allocation of Intangible Asset Value into R&D Value, Brand Value and Human Resource Value
Author
김보영
Keywords
기업가치; 무형자산가치; 기술가치; 브랜드가치; 인적자원가치; 기능요소가치; 가치배분; Firm Value; Intangible Asset Value; R&D Value; Brand Value; Human Resource Value; Functional Factor Value; Value Allocation
Issue Date
2013-06
Publisher
대한경영학회
Citation
대한경영학회지, 2013, 26(2), P.1421-1447
Abstract
Lev 등(2001)은 장부가치와 기업가치의 상관성이 점차 감소되고 있고, 기업의 장부가치 대비 시장가치 비율이 점차 증가하는 만큼 무형자산가치가 증가하고 있다고 주장한다. 이는 기업가치가 유형자산가치 중심에서 무형자산가치 중심으로 변화되고 있음을 의미한다. 무형자산가치는 상장기업의 주식가격, 신규상장(IPO) 기업주식의 발행가격, 기업인수합병가격 등을 결정하는데 중요한 요소로서, 한발 더 나아가 세부기능요소별로 평가된 가치는 투자자들의 투자의사결정에 많은 영향을 미칠 것이다. 따라서 이 연구는 세분된 가치의 평가모형 제시를 목표로 하여, 한국거래소 상장 서비스 기업의 주가를 기준으로 무형자산가치를 산정하고 이를 다시 기술가치, 브랜드가치, 인적자원가치라는 세부기능요소가치로 배분하여 평가한다. 이 연구는 자본시장에서의 기업가치를 기반으로 무형자산가치를 산정하였으며, 기업보유 토지 대체가격 산출방식을 제시하였다. 또한 기존의 연구가 대체로 기술가치 혹은 브랜드가치에 머물렀던 것을 인적자원가치까지 확장하는데 일조하고자 하였다. 분석 결과, 무형자산가치는 금융위기가 발생한 2008년에 음(-)으로 하락한 이후 회복 중이며, 2005∼2010년 기간에 기술가치>브랜드가치>인적자원가치 순으로 나타났다. 서비스산업 중 IT Software Service업이 제반 무형자산가치에 있어서 가장 우세한 것으로 분석되었는데, 이 산업은 소프트웨어, 인터넷 포탈, 컨텐츠 제공, 게임, 전자결제 등의 사업을 영위하며 한국을 세계적 인터넷 강국으로 만든 주역으로서, 무형자산가치, 기술가치와 인적자원가치 부문에서 선두이고, 브랜드가치 부문에서는 방송통신업의 뒤를 이었다. 연구 결과, 예상과 달리 서비스산업에서도 기술개발 투자를 최우선시 하고 있음을 보여주고 있는데 금융위기 시기조차도 그 기술가치 수준이 낮아지지 않았다. 이는 무형자산에 대한 투자가 곧 기업경쟁력을 강화시키고 기업가치를 높이는데 기여하고 있다는 점을 시사한다. Lev et al. (2001) insist that the correlation between firms' BV(book value) and MV(market value) is decreasing gradually and that IAV(intangible asset value) is increasing in FV according as the ratio of MV over BV is getting bigger, which implies that IAF would be substituted for TAV(tangible asset value) by degrees in composing FV. IAV is a significant factor in deciding the stock price in the security market, IPO(initial public offering) and Merger & Acquisition. Furthermore, the value of every functional factor of IAV would influence investors to make decisions of investment. Accordingly, this study is induced to establish the valuation model of functional factors in IAV. For this analysis, we estimate the IAV of each firm on the basis of stock price in Korean stock market, then allocate it into R&D value, brand value and human resource value through the model. This study suggests a method how to assess the substitutional price of land and would contribute to widening the range of research from R&D or/and brand value in precedent studies to human resource value. Analysis shows that IAV is getting back after it recorded negative value in 2008 and its size order in service industries was R&D > brand > human resource during the year 2005~2010. Besides, IT Software Service industry prevailed over service industries in IAV, R&D value and human resource value, while in brand value it followed broadcasting & communication industry. It holds the internet- or mobile-related business fields, which made Korea be a globally strongest nation of internet. Unexpectedly, the study shows that all the service industries give R&D field the precedence of investment over other fields and they sustained the keynote even in the hard times of Financial Crisis. This suggests that investment in intangible asset, specially in R&D contributes to enhancement of firms' competitiveness and value.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02211906http://hdl.handle.net/20.500.11754/45255
ISSN
1226-2234
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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