65 0

기업과 비영리기관 사회공헌 파트너십에 관한 연구-파트너십 성공요인과 실패요인에 대한 탐색-

Title
기업과 비영리기관 사회공헌 파트너십에 관한 연구-파트너십 성공요인과 실패요인에 대한 탐색-
Other Titles
A Study of the Partnership between Corporations and NPOs: Exploring Success Factors and Failure Factors in the Partnership
Author
허수연
Keywords
기업사회공헌; 기업-비영리기관 파트너십; 파트너십 성공요인; 파트너십 실패요인; corporate philanthropy; partnership between corporation and NPO; success factors inpartnership; failure factors in partnership
Issue Date
2013-06
Publisher
한국사회복지행정학회 Academy Of Korean Social Welfare Administration
Citation
한국사회복지행정학 JOURNAL OF KOREAN SOCIAL WELFARE ADMINISTRATION, 2013, 15(3), p217-241
Abstract
본 연구는 기업과 비영리기관의 사회공헌 파트너십 성공 및 실패요인에 관해 심층적 이해를 도모하기 위해 기업의 시각에 초점을 두고 사회공헌 파트너십 경험을 질적 연구방법을 활용하여 탐색하였다. 이러한 연구를 위해 의도적 표집방법을 통해 비영리기관과의 사회공헌 파트너십 경험이 있는 기업 사회공헌담당자 8명에 대한 개별 심층면접을 실시한 자료를 활용하였다. 개별 심층면접 분석 결과, 사회공헌 파트너십 성공요인으로 4개의 범주가 도출되었다. 성공요인으로 도출된 범주는 기업욕구이해 및 신속한 대응, give & take가 가능한 전문역량, 실무자간 원활한 의사소통, 마음을 움직이는 진정성이었다. 사회공헌 파트너십 실패요인으로는 5개의 범주가 도출되었다. 실패요인으로 도출된 범주는 파트너십 의지의 부재, 비영리기관의 역량부족, 투명하지 않은 예산집행, 기업 내부의 top down 방식 기관선정, 비영리기관의 의사소통역량 부재이었다. 기업의 입장에 국한되는 제한성을 지니나, 본 연구의 결과를 통해 이론적으로는 기업과 비영리기관과의 사회공헌 파트너십에 대한 이해를 확장시켰다. 실천적인 측면에서도 기업과의 사회공헌 파트너십을 추구하는 비영리기관이 보다 주목해서 그 역량을 강화시켜야 하는 부분에 관해 논의하였다.This study attempts tp develop an understanding on the partnership between corporations and NPOs; particularly, it attempts to identify success factors and failure factors in the partnership throughout qualitative method. This study focuses on experiences of corporate staff in charge for corporate philanthropy; so by purposive sampling method, it had intensive interviews with 8 corporate staff in charge for corporate philanthropy. In the data analysis, 4 core categories were identified as success factors: ‘recognizing corporation's needs and prompt response', ’core competence of NPOs enabling the relationship of give & take’, ‘full communication between corporations and NPOs’, and ‘NPOs’ impressive authenticity’. This study also identifies 5 core categories as failure factors: ‘lack of NPO’s willingness toward partnership’, ‘lack of core competence of NPOs’, ‘intransparency in partnership budget spending’ ‘selection of NPO partner by corporation's top-down decision’, and 'lack of NPOs’ communication ability’. Finally, this study discusses meanings of identifying core categories and developing theory on successful and failing partnership. It also provides implications of the research findings to guide NPOs which want to build a successful partnership with corporations.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02243381http://hdl.handle.net/20.500.11754/45146
ISSN
1598-5555
Appears in Collections:
CENTER FOR CREATIVE CONVERGENCE EDUCATION[S](창의융합교육원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE