중국 텔레비전 시청자의 중국 드라마 소비 취향 지도

Title
중국 텔레비전 시청자의 중국 드라마 소비 취향 지도
Other Titles
The Map of Drama Tastes of Chinese Television Viewers
Author
신혜선
Keywords
취향; 드라마 시청자; 드라마 감성; 중국 시청자; 외국 드라마 수용; 한류; 미국드라마; taste; drama viewer; drama sensibility; Chinese viewers; foreign drama reception; American drama
Issue Date
2013-09
Publisher
한국방송공사 방송문화연구소
Citation
방송 문화 연구(Korean broadcasting system), Vol.25 No.1 [2013], 197-233
Abstract
이 글은 각 지역 대중문화 소비자의 취향과 생산과 소비를 규정하는 구조적 수준의 변화를 염두에 두면서 ‘중국 드라마 소비자’ 에 주목했다. 중국의 대중문화 수용자들이 ‘자국 드라마를 포함해서 외국드라마를 어떻게 받아들이고 있는가’ 를 통해 ‘중국시청자들의 드라마 소비 취향’ 을 분석하였다. 북경에 사는 보통의 중국인들에 대한 조사 자료에 기초해서 홍콩, 대만, 미국, 일본, 한국 드라마의 시청 상황을 탐색하고 왜, 어떻게 시청하는지를 밝힘으로써 중국 드라마 시청자들의 ‘취향지도’ (map of drama tastes)를 그려보았다. 설문조사를 바탕으로 해서 각기 다른 교육수준과 학력수준을 가진 사람들이 어떤 나라의 어떤 장르의 드라마를 보는지에 따라 ‘취향지도’ 를 만들었다. 그렇게 나온 ‘취향의 다발’ (taste profiles)은 총 4개였다. 4개의 취향은 각각 1) 학력은 높지 않고 소득은 높은 층에서 나타나는‘현실적이고 논리적 감성’, 2) 학력과 소득이 높은 층에서 나타나는‘이성적이고 경쾌한 감성’, 3) 학력과 소득이 낮은 층에서 나타나는 ‘비논리적/감정 과잉분출의 감성’, 4) 소득은 높지 않고 학력은 높은 층에서 나타나는 ‘로맨틱 트렌디 감성’ 이다. 이 결과를 통해 중국시청자들이 하나의 취향집단이 아니라 다양한 사회경제적·문화적 자본으로 차별화되고, 다양한 드라마적 감성취향을 지닌 이질적 집단임을 확인할 수 있었다.This study focuses on the ‘Chinese drama consumers’, having structural changes that define the characteristics of the production and consumption of a popular culture in mind. To look at ‘the drama tastes of Chenese viewers’, the study asks such question as ‘how do Chinese consumers of popular culture receive domestic and foreign dramas’. By examining ordinary Chinese people in Beijing, it is possible to draw ‘the map of drama tastes’ which explains the viewing patterns of Hong Kong, Taiwan, America, Japan and Korean dramas and the reasons for watching those dramas. The map reflects how the groups of people with different education and income levels watch dramas. There are four ‘taste profiles’ including 1) ‘realistic logical sensibility’ of the low education-high income group, 2) ‘logical comic sensibility’ of the high education-high income group, 3) ‘illogical emotional sensibility’ of the low education low income group, and finally, 4)‘romantic trendy sensibility’ of the high education low income group. These different sensibilities in turn suggest that there are various groups of Chinese viewers whose tastes are diversified according to different social, economic and cultural capitals they have.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02261734http://hdl.handle.net/20.500.11754/44709
ISSN
1739-1830
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > INSTITUTE OF CHINESE STUDIES(중국문제연구소) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE