441 0

러시아 구조주의를 바탕으로 한 20세기 초기의 기능적 의상디자인에 관한 연구

Title
러시아 구조주의를 바탕으로 한 20세기 초기의 기능적 의상디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Functional Fashion Design of the Early 20th Century Based on Russian Constructivism
Author
어미경
Keywords
러시아 구조주의; 기하학적 모티브; 기능성; 기능적 의상디자인; russian constructivism; geometric motif; functionality; functional fashion design
Issue Date
2013-04
Publisher
한국패션디자인학회
Citation
한국패션디자인학회지, March 2013, 13(1), P.87-105, 19P.
Abstract
본 연구의 목적은 이데올로기의 문제로 연구가 미진했던 분야인 러시아 구조주의와 러시아 구조주의의 특성 중 하나인 기능성이 서구 의상디자인에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보고 그 초기의 발전과정을 정리하는 데 있다. 연구 방법은 러시아 구조주의에 대한 1970년대 이후의 연구서를 중심으로 한 문헌 연구와 이 시기의 연구서를 바탕으로 한 2차 연구 자료를 기반으로 하여 관련 문헌과 작품자료를 조사하도록 한다. 연구 범위는 러시아 구조주의에 대해서는 1910년대 후반부터 1920년대 후반까지로 한정하고 러시아 구조주의의 기능적 측면에서 영향을 받은 서구 패션 디자이너들의 디자인 분석은 1920년대부터 1950년대까지의 디자이너로 한정하였다. 연구 결과, 러시아 구조주의는 사회 개혁을 목표로 하는 이데올로기를 바탕으로 하고 있었으므로 사회 개혁을 촉진시키기 위해 예술과 디자인에 기능적 요소가 도입되었다고 볼 수 있다. 또한 당시의 과학과 기술의 급격한 발전은 이데올로기를 실현하기 위한 목표치를 달성하는 데에 기능성을 적극적으로 도입하는 배경이 되기도 하였다. 러시아 구조주의의 특성은 외적 디자인을 보여주는 형식적 구성요소와 기계적 요소를 도입하여 작품의 움직임과 구조를 제작하는 방식의 구조적 구성요소로 나타났다. 러시아 구조주의는 바우하우스와의 교류를 통해 예술에 대한 이념을 서구 사회에 전파하였으며 의상디자인에까지 그 영향이 미쳤다. 이러한 경향은 기하학적 모티브를 활용한 의상과 인체활동을 고려한 단순하고 기능적인 디자인의 의상에서 찾아 볼 수 있으며 이는 네크라인이나 실루엣 등의 요소에 기하학적 요소를 적용하는 등의 형태로 개발이 진행되었다. 또한 기능성에서 영향을 받은 의상디자인은 러시아 구조주의 작가들이 발표한 의상디자인, 그리고 비슷한 시기 서구 유럽에서 활동한 폴 푸와레, 장 파투, 가브리엘 샤넬, 마들렌 비오네의 의상에서 찾아볼 수 있다. 이러한 20세기 초반 의상디자이너들의 시도는 현대 의상디자인의 기능적 발전이 가능하도록 하였다고 볼 수 있다.The purpose of this study is to find out how functionality, one of the characteristics of Russian Constructivism, an area where there is a lack of studies due to ideological issues, influenced western clothing design and pattern design and the advancement of pattern design. On the basis of the documentation studies after the 1970s and the papers on this period as secondary research data, the pertinent documentaries and work data were surveyed, The scope studied was costumes designers from the early 20th century when the design changes began, up to the 1950s. As a result, this study found that Russian Constructivism had its foundation in ideology with a goal in social reform. It rejected the existing plain but had the goal of granting functionality in works with the advancement of science and technology. The background of the times included adopting functionalism to achieve the goal in ideology. Characteristics of Russian Constructivism displayed its formative configuration in external design and Constructive consistence through movement and building structure to introduce machinery. Russian Constructivism disseminated the philosophy of art through active exchange with Bauhaus and influenced clothing design. These tendencies were expressed through simple and functional fashion design which considered bodily activities, and clothes of geometric motifs, and there was a development of geometric sense for the neckline and silhouette. This was apparent in clothes by Russian Constructivists and the designs of Paul Poiret, Jean Patou, Gabrielle Chanel and Madeleine Vionnet. This type of movement of designers in early 20th century enabled the advancement of the contemporary fashion design.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=196541http://hdl.handle.net/20.500.11754/44067
ISSN
1598-3749
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE