360 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author전은진-
dc.date.accessioned2018-02-22T05:08:02Z-
dc.date.available2018-02-22T05:08:02Z-
dc.date.issued2012-09-
dc.identifier.citation인문과학연구,Vol.34 No.- [2012],p175-204(30쪽)en_US
dc.identifier.issn2005-1263-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01989967-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/39588-
dc.description.abstract이 연구는 초·중·고등학교 홈페이지에 나타난 학교장 인사말을 분석하여 인사말의 구조와 기능을 살펴보고, 학교 인사말에 나타나는 어휘적 특징을 통해 학교 교육이 지향하는 바를 살펴보고자 하였다. 초·중·고등학교 흠페이지에 소개된 학교장 인사말의 전체 구조를 살펴보면, 인사말 상단에 표어가 있고 그 아래로 첫인사, 본문의 내용, 끝인사, 날짜, 발신자의 순서로 구성되어 있다. 그리고 인사말에는 학교장 사진도 제시되고 있다. 인사말의 구조를 통계적으로 살펴본 결과, 학교 흠페이지 인사말의 구조는 ‘표어+사진+첫인사+본문(소개+목표+다짐+당부)+끝인사+발신자’의 구조로 전형화되어 있음을 확인할 수 있었다. 기능적 측면에서도 학교장 인사말은 학교 소개와 시행 사항을 알리는 제보 기능, 책임지고 학생들을 교육시키겠다는 책무 기능, 지역 사회나 학부모들의 적극 협조를 구하는 호소 기능이 뚜렷이 나타나고 있었다. 인사말에 나타난 어휘적 특징을 살펴본 결과, 학생들이 교육을 통해 미래의 꿈을 실현할 수 있파는 희망적인 메시지가 주를 이루었으며, 미래 지향적이고 긍정적인 어휘들이 다양하게 사용되고 있었다.This study intends to analyze principal’s greetings indicated on homepage of primary·middle·high school to analyze the structure and function of greetings and to analyze what is pursued by school education through feature of vocabulary indicated in school greetings. The structure of school greetings is typified in the structure of ‘slogan + photo + first greeting + introduction + goal + resolution + request + final greeting + sender’. In functional aspect, principal’s greetings definitely shows function of introducing school and informing project, function to responsibly educate students and function of appeal to request the community or parents to cooperate positively. Checking the feature of vocabulary indicated in the greetings, there are many messages which encourage students to realize their dream in the future with future-oriented and positive vocabularies.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher강원대학교 인문과학연구소en_US
dc.subject인사말en_US
dc.subject학교en_US
dc.subject홈페이지en_US
dc.subject구조en_US
dc.subject기능en_US
dc.subject어휘en_US
dc.subjectgreetingsen_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjecthomepageen_US
dc.subjectstructureen_US
dc.subjectfunctionen_US
dc.subjectvocabularyen_US
dc.title학교 홈페이지 인사말의 구조와 어휘에 관한 연구en_US
dc.title.alternativeA study on structure and vocabulary of greetings in the homepage of primary·middle·high schoolen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no34-
dc.relation.page175-204-
dc.relation.journal인문과학연구-
dc.contributor.googleauthor전은진-
dc.relation.code2012254798-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.identifier.pideunjin1510-
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE