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dc.contributor.author이석환-
dc.date.accessioned2018-02-13T07:30:53Z-
dc.date.available2018-02-13T07:30:53Z-
dc.date.issued2012-03-
dc.identifier.citation한국정책과학학회보 Vol.16 No.1 [2012] 127-153(27쪽)en_US
dc.identifier.issn1598-5067-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001650293-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/37183-
dc.description.abstractIn a representative democracy, it is presumed that the public interest should be reflected mainly through elected representatives. However, there is a failure or an inability on the part of elected representatives to respond to the preference of citizens. Accordingly, citizens, as the principals, need to have instruments to control and sanction elected representatives. Among various mechanisms, citizen participation, yardstick competition, and direct democracy institutions have been touted as a means of controlling elected representatives who tend to pursue their own interests. This study examines the effects of those three mechanisms in terms of municipal property tax rates using a New Jersey municipal government panel data set from 1998 to 2003. The regression results show that higher citizen participation seems to lead to a decrease in municipal property tax rates, but it is not confirmed in a deterministic way. The results confirm the yardstick competition theory, showing that property tax rate of a municipality is positively affected by property tax rates of neighboring municipalities. There is evidence that while the existence of direct democracy institutions itself may not be enough to motivate representatives to cut property tax rate, it affects the municipal property tax rate indirectly through making representative consider neighboring or competing municipalities’ property tax rates in setting their owns.대의민주주의는 일반시민의 이익이 주로 선출된 대표자를 통해 반영되어야 한다는 것을 전제하는 제도이다. 그러나 선출된 시민의 대표자는 시민의 선호를 반영하기보다는 자신들의 사익을 추구하는 경향이 있다. 따라서 주인인 시민은 그들의 대표자를 통제할 도구가 필요하다. 다양한 통제기제 중 시민참여, 비교경쟁, 직접민주제도는 사익추구경향이 있는 대표자를 통제할 수 있는 수단으로 관심을 받아왔다. 본 연구는 1998년에서 2003년간의 미국 뉴저지 지방정부의 패널자료를 이용하여 세 가지 통제기제의 효과를 재산세율 측면에서 검증하였다. 먼저, 시민참여의 수준이 높을수록 재산세율이 낮은 것으로 나타났으나, 모형추정방법에 따라 통계적 유의성이 달라 일관성 있는 결과를 보여주지는 못하고 있다. 둘째, 지방정부 재산세율은 이웃지방정부의 재산세율 결정에 영향을 미치고 있다는 것을 보여줌으로써 지방정부간에 비교경쟁이 존재함을 증명하였다. 마지막으로, 직접민주제는 지방정부 재산세율에 직접적인 영향을 미치지는 못하나, 대표자들이 재산세율 결정시 이웃정부의 재산세율을 고려하게 함으로써 간접적으로 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher한국정책과학학회 / Korean Association For Policy Scienceen_US
dc.subjectCitizen Participationen_US
dc.subjectYardstick Competitionen_US
dc.subjectPolicy Mimicking Behavioren_US
dc.subjectDirect Democracy Institutionen_US
dc.subjectProperty Tax Rateen_US
dc.subject시민참여en_US
dc.subject비교경쟁en_US
dc.subject정책모방en_US
dc.subject직접민주제en_US
dc.subject재산세율en_US
dc.titleThe Effects of Mechanisms for Controlling Representatives: Empirical Evidence from Municipalities in New Jerseyen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume16-
dc.relation.page127-153-
dc.relation.journal한국정책과학학회보-
dc.contributor.googleauthor이석환-
dc.contributor.googleauthorLee, Sock Hwan-
dc.relation.code2012214392-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF POLICY SCIENCE[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF POLICY STUDIES-
dc.identifier.pidlshufo-
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