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오픈마켓에서의 가공식품 구매 결정 요인에 관한 연구

Title
오픈마켓에서의 가공식품 구매 결정 요인에 관한 연구
Other Titles
Study on Processed Foods Purchase Decision Factors in Open Market
Author
정기수
Keywords
e-마켓플레이스; 오픈마켓; 가공식품; 식품 재구매; 온라인 소매유통 채널; e-Marketplace; Open Market; Processed Food; Foods Repurchase; On-Line Retailing Channel; 기업경제
Issue Date
2012-03
Publisher
국제e-비즈니스학회 / Global e-Business Association
Citation
e-비즈니스 연구(The e-business studies) Vol.13 No.1 [2012] 269-290(22쪽)
Abstract
본 연구는 오픈마켓의 가공식품 카테고리 강화를 통한 인터넷쇼핑몰에서의 시장 점유율 확대 및 기존 종합인터넷쇼핑몰과의 주요한 차별화 전략으로 활용함으로써 소비자들의 편익을 증진시키고 온라인 소매 채널에서의 차별화된 포지셔닝 전략으로 활용될 수 있을 것으로 기대해볼 수 있다. 따라서 오픈마켓에서 가공식품을 구매하는 소비자들이 어떠한 요인들로 인해 가공식품을 구매하게 되고 재구매로 이어지는지를 분석함으로써 해당 요인을 도출하하였다. 또한 이 요인들이 재구매을 통한 충성도 높은 고객의 확대에 얼마나 기여할 수 있을지에 대한 방향성을 살펴보고, 가공식품의 온라인 소매 채널구매에서 소비자들에게 보다 많은 편익을 제공해주고 오픈마켓에게는 많은 판매자들이 참여함으로써 경쟁을 촉진시킴으로써 이에 따른 시장활성화와 함께 객단가 증대보다 구매빈도의 확대를 통한 안정적 수익 확보를 위한 전략을 강구하는데 이론적 토대를 마련하고자 하였다. 이를 위해 문헌연구를 통해 이론적 타당성을 확보하고 실증분석을 수행하여 선행연구에서 도출된 인터넷쇼핑몰의 식품구매 영향요인들 중 이용의 편의성이나 배송기간, 포장디자인 등 몇몇 요인들이 오픈마켓에서의 가공식품 구매 및 재구매에는 유의한 영향을 주지 못하는 것으로 분석되었으며, 가격 경쟁력, 오픈마켓의 브랜드 인지도, 안전성관련 인증, 판매자 등급의 중요성의 순서 등으로 재구매에 높은 영향을 미치는 것으로 분석되어 이러한 요인들의 전략적 활용을 통해 오픈마켓의 차별적 성장을 위한 토대로 활용될 것으로 기대된다.This study is expected to be used as the differentiated positioning strategy through the online retail channel and to promote the consumers' convenience by being used as the main differentiation strategy for the market share expansion and existing intergrated internet shopping mall in the internet shopping mall through the processed foods category enhancement of the open market. Therefore, it aims to draw the relevant factors by analyzing the factors which make the consumers to purchase and repurchase the processed foods in the open market and to comprehend the directivity of contributions of these factors to the faithful customers’ expansion through the repurchase, and to promote competition by providing more convenience to the consumers through the purchasing the processed foods in online retail channel, and to prepare the theoretical underpinnings planning the strategy for the ensuring stable revenue through the expansion of the purchase frequency rather than the increase of the customer transaction in addition to the market activation. To achieve this goal, the theoretical feasibility shall be secured and the empirical analysis shall be carried out through the literature research, and it was analyzed that there is no significant impact of some factors such as the ease of use, delivery period, packaging design etc. among the food purchase impact factors of the internet shopping mall derived from the leading research on the processed foods purchase and repurchase in the open market, and there was high impact of the price competitiveness, brand awareness of open market, safety-related certification, the order of importance of seller rating etc. on the repurchase, so it is expected to be used as the foundation for the discriminatory growth of the open market through the strategic advantage of these factors.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02052289
ISSN
1229-9936
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ETC
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