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윤곤강 시 연구 -현실과의 길항, 격정적 자의식-

Title
윤곤강 시 연구 -현실과의 길항, 격정적 자의식-
Other Titles
A Study on Yoon Gongang’s Poems
Author
유성호
Keywords
윤곤강; 현실; 자의식; 리얼리즘 시론; Yoon Gongang; reality; self-consciousness; poetic theory on realism
Issue Date
2011-10
Publisher
한국근대문학회 / Modern Korean Literature Assocation
Citation
한국근대문학연구 / Journal of Modern Korean Literature, Vol.- No.24, 95-123
Abstract
윤곤강은 식민지 시대에 활동했던 시인 가운데 가장 많은 시집을 출간하였다. 그리고 그는 김기림에 이어 근대문학사상 두 번째 시론집을 상재한 시론가이기도 하다. 그리고 그는 이러한 출간 이력과 함께, 후기 카프 가담과 2차 검거 때의 복역 같은 활동도 자신의 생애에 부가하였다. 그렇게 윤곤강은 1930년대 초반부터 해방 직후까지 20년 가까이 지속적인 창작과 시론 작업에 몰두한, 이채롭고 오롯한 행동파 시인이자 시론가였다고 할 수 있다. 그의 시는 당대 주류였던 ‘순수 서정시/프로시/모더니즘시’ 어디에도 귀속되지 않고 독자적 세계를 일구었다. 그의 시편에는 순수서정이 추구하는 내면 토로도 들어 있고, 프로시가 지켰던 현실 개입의 알레고리도 있으며, 모더니즘이 추구했을 이미지즘에 대한 열망도 섞여 있다. 그리고 그는 당대 시론가들 가운데서도 유난히 시와 현실 사이의 관계를 따져 물음으로써 리얼리즘 시론을 일구어갔다. 말하자면 그의 시론의 일관된 속성은, 언제나 현실 혹은 사회라는 키워드를 근간으로 하면서 시의 기능이나 역할을 역설하는 데 있었다. 그의 시세계는 크게 3기로 나뉜다. 제1기에는 격정 토로와 미성숙한 급진적 절규가 원색의 언어에 담겨 대지를 적시고 있으며, 암울하고 번민에 찬 죽음에의 만가가 울려 퍼지는 형상을 줄곧 보여주었다. 제2기에는 현실의 문제를 객관적 등가물인 동물들의 속성으로 우화하는 기법을 선보였고, 본원적인 생명의 서정으로 방향을 바꾸게 된다. 제3기는 민족어 회복과 민족 정서 탐구로 방향을 전환한 시기이다. 윤곤강 시와 비평의 세계는 양적으로나, 시기적으로 펼쳐진 폭으로 보나, 여러모로 만만치 않은 에너지와 가능성 그리고 비교적 선명한 한계를 두루 안고 있다. 우리는 지금 당대 현실과의 만만찮은 길항 과정과 격정적 자의식의 세계를 펼쳐 보여준 그의 언어가 가지는 진정성과 이채로움과 안타까움을 모두 실어서, 그의 탄생 100년을 기념하는 것이다.Yoon Gongang published a lot of collections of poems among poets who acted during the colonial era. Also he was the second poetic theorist who wrote criticism of poems of modern literature history after Kim Girim. Addition to these publications background, he addedactivities such as participating to KAPF and serving in prison when government’s the second arresting KAPF to his life. Like this, Yoon Gongang was an unusual and completed poet and poetic theorist absorbed consistently writing poems and working poetic theory during nearly 20 years from early 1930s’ to very after liberation. His poems did not belong to the mainstream in that time such as pure lyric poetry, proletarian poetry and modernism poetry, and formed independent world. His poems consisted of internal exposing pursuing pure lyric, allegories of reality intervention as proletarian’s belief and desire on imagism pursuing modernism. As he had queried relation between poetry and reality among poets in those time, made poetic theory on realism. To speak frankly, features of consistently his poetic theory were to emphasize functions and roles of poetry based on key words like reality or society. In the first period, passion revealing and immature radical crying in original language soaked the earth and he showed features echoed songs of death overflowing gloom and anxieties. In the second period, he showed technique make from reality problems to properties of animals as objective equivalents into allegory. The third period was the time changing recovery of ethno-language and searching on ethnoemotions. Yoon Gongang’s poems and critic world had significant energy, possibility and relatively obvious limitations in quantity and width of the time. We now monumentalize 100 years after his birth loading genuine sentiment, unusuality and pity of his language which showed hard process of rivalry with realities in those time and self-consciousness world.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01726389http://hdl.handle.net/20.500.11754/36822
ISSN
1229-8131
DOI
10.19050/korlit.2011..24.004
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(국어국문학과) > Articles
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