417 0

중학생을 위한 웹기반 학습상담 프로그램의 개발 및 효과 연구

Title
중학생을 위한 웹기반 학습상담 프로그램의 개발 및 효과 연구
Other Titles
Development of Web-based Academic Counseling Program for Middle School Students and Its Effectiveness
Author
조한익
Keywords
학습상담; 웹기반 상담; 자기주도적 학습태도; 학습기술; web-based counseling; academic counseling; self-directed learning attitude; study skills
Issue Date
2011-10
Publisher
한국상담학회
Citation
상담학연구, Vol. 12 No. 5 (2011), 1857-1871
Abstract
본 연구는 중학생의 학습능력을 향상시키기 위한 웹기반 상담 프로그램을 개발하고, 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 먼저 선행 학습관련 집단상담 프로그램을 검토하고, 중학생을 대상으로 요구도 조사를 실시하였다. 본 프로그램은 기획, 분석, 설계, 제작, 형성평가의 과정을 거쳐 재발되었으며, 총 16회로 구성되었다. 각 회기는 경험단계와 성찰단계, 일반화단계, 실행단계로 구성되어져있다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 중학교에 재학 중인 14명의 학생을 실험집단으로, 28명을 통제집단으로 구성하여 자기주도적 학습태도, 학습기술의 사전사후 검사를 실시하고, 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 공변인으로 하여 사후검사 점수를 공변량분석하였다. 그 결과 실험집단이 통제집단에 비해 자기주도적 학습태도와 학습기술에서 유의미하게 긍정적인 변화를 보였다. 또한 프로그램 만족도 평가 결과, 대부분의 학생이 프로그램에 적극적으로 참여하였으며, 자신의 행동변화에 만족하는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 웹기반 학습상담 프로그램의 실시가 중학생들의 학습태도와 학습기술 향상에 효과적임을 확인해주며, 이러한 연구 결과를 통해 웹기반 상담의 활용 가능성을 제안하였다는데 본 연구의 의의를 찾을 수 있겠다.This study had the following two objectives: 1) To develop a Web-based Academic Counseling Program(WACP) for middle school students. 2) To investigate the effects of the WACP. In order to perform the first study, it analyzed already developed programs about academic counseling. And targeting 93 middle school students, requirements were also investigated. The WACP consisted of 16 sessions and each session consisted of 4 steps: evolving personal experience, reflection phase, connecting self-experience and program contents, and appling leaning situation. The WACP used many components such as audio, graphics, and flash animations, which helped improve motivation to use and complete the program. Second, the WACP was administered to 14 middle school students in experimental group and 28 middle school students in control group. Analysis of covariance was conducted with the pre-treatment score as covariate to compare the ``Self-Directed Learning Attitude`` and the ``Study Skill``. As a result, in the experimental group the Self-Directed Learning Attitude and the Study Skill increased significantly more than that of the control group. The strengths of WACP confirmed in this study were as follows: 1) The WACP can provide counseling services to multiple clients with limited numbers of counselors. 2) This study suggests that the WACP may be a new approach to counseling service.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3164870
ISSN
1598-2068
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE