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T-Commerce 환경에서의 온라인 소매 행위 영향 요인에 관한 연구

Title
T-Commerce 환경에서의 온라인 소매 행위 영향 요인에 관한 연구
Other Titles
Factors of On-line Retail Purchase Action in T-Commerce
Author
정기수
Keywords
TV홈쇼핑; T-Commerce; 온라인 유통; 뉴미디어 유통; TV Homeshopping; Online Retail; New media Retail
Issue Date
2011-06
Publisher
국제e-비즈니스학회 / Global e-Business Association
Citation
e-비즈니스연구 / The e-Business Studies. 2011-06 12:229-254
Abstract
본 연구는 T-Commerce의 발 빠른 성장과 정착을 위해 실질적 사용자의 의견을 수렴하여 보다 현실적이고 보편화될 수 있는 T-Commerce의 발전 방안을 강구해보고자 하였다. 문헌조사와 실증분석을 통해 결제의 보안성과 서비스 제공 속도가 중요한 요인으로 도출되었으며, 유용성 측면에서 쇼핑시간, 노력의 절감과 유희성의 요인, 제품의 다양성 요인, 접속편이성 요인 등이 주요 요인으로 도출되었다. 그 중 가장 강한 경로로 채택된 시스템품질을 세부적으로 검증한 결과, 결제의 보안성과 이용자 서비스의 제공 속도를 중요 만족도로 꼽았으며, 다음으로 소비자 만족도에 영향을 주는 요인으로 선택된 유용성을 세부 분석한 결과, 쇼핑시간의 노력절감 요인과 T-Commerce를 통한 구매혜택이 사용자 만족도에 영향을 주는 경로로 나타났으며, 세 번째 만족도에 영향을 주는4 요인은 유희성으로서 이는, 새로운 것에 대한 지적 호기심 충족 기능과 재미, 즐거움이 소비자 만족도에 영향을 주는 요인으로 분석되었으며, 네 번째로는 제품 지각성에 대한 것으로서 상품의 가격이나 품질보다 구성의 다양성을 요구하였고, 마지막으로 T-Commerce를 이용함에 있어 사용 시간과 공간에 구애를 받지 않는 즉시 접속성을 중요 만족도의 경로로 분석 되었다. 결론적으로 T-Commerce의 도입은 현재의 TV홈쇼핑 폐해를 낮출 수 있는 수단으로도 활용될 수 있을 것이며, 중소기업에 대한 실질적 지원 및 공익적 기능을 실현하는 제도적 장치도 보강되어야 한다. 또한, 이를 계기로 신 소매유통 채널의 확보와 발전방향을 모색할 필요도 있다. The present study, rather than predicting problems in terms of general viewpoints in a proactive manner, aims at analytically investigating, through surveying and empirical analysis, the demand forecast including use intention on T-Commerce as well as change in consumption after incorporation of T-Commerce and its route of preference by consumers. As a result of empirical analysis over the research hypotheses, all routes except for easiness were selected with statistical significance by having positive effect on user satisfaction, where the highest variable attributable for affecting users is system quality followed by usefulness, amusement, product perception and immediate connectivity, respectively. The highest score of system quality selected was then detailed for verification based on sub-variables, the result of which showed that settlement security and speed to provide user service be most highly attributable for fulfilling satisfaction. Meanwhile, the in-depth analysis on the second-scored variable of usefulness evidenced that such sub-variables as time-saving setting for shopping and benefit of purchase through T-Commerce be closely relevant to user satisfaction. Likewise, the analysis of the third scored amusement variable emphasized that fulfillment of intellectual curiosity and pleasure be mostly influential to user satisfaction, and the variable of product perception as the fourth factor implied that diversification in product composition be more preferred rather than price and quality attributes in products. The last-positioned variable of immediate connectivity showed that it must be secured to the extent regardless of connection time and space in order to satisfy users, The result as above is suggestive that merely theoretical or superficial dependence on marketing not through practical analysis on users might give rise to serious trial errors or misled policy-making. T-Commerce is obviously expected to grow as typical tool of distribution inclusive of online retail segment in the future, and it must be kept in mind that online consumption behavior by users shows eye-popping change into digitalized thought. Amidst the rapidly-shifting conversion of broadcasting and wireless telecommunications exemplified by the compulsory implementation of digital broadcasting together with T-Commerce around 2013, which accordingly promises accelerated growth, the present study might be utilized in an attempt to draw out user-based administrative strategies and plans.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01769044
ISSN
1229-9836; 1229-9936
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