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도학의 형성, 점필재 김종직과 그의 문생들의 도학사상

Title
도학의 형성, 점필재 김종직과 그의 문생들의 도학사상
Other Titles
The Formation of Dohak (Tao Learning) in the Early Ch?sun Dynasty : Kim Jong-jik and His students’s Dohak
Author
김용헌
Keywords
도학; 사림파; 김종직; 김굉필; 정여창; 『소학』; 도통; Dohak; Sarim party; Kim Jong-jik; Kim Goeng-pil; Jeong Yeo-chang. Sohak; 인문 / Liberal Arts; 한국
Issue Date
2011-12
Publisher
계명대학교 한국학연구원 / Academia Koreana
Citation
한국학논집 / Keimyung Korean Studies Journal. 2011-12 45:147-186
Abstract
정몽주에서 조광조에 이르는 조선 도학의 도통은 후대에 만들어진 것이다. 이는 사림파의 도학이 자기 완결적으로 존재했다기보다는 일정한 역사적 과정을 거쳐 형성되었음을 뜻한다. 조선 초기에는 하나의 도학만이 존재하지 않았다. 도학이 사림파의 도학으로 단일화 되는 것은 역사적 과정의 산물이다. 김종직 역시 사림파 도학의 형성에 일정한 역할을 했지만, 그렇다고 도학이 그에게 완성된 형태로 존재했던 것은 아니다. 오히려 조선의 도학은 김굉필?정여창 단계에서 김종직의 한계를 극복하면서 새로운 내용을 채웠고, 그 다음 세대로 전승을 거듭하면서 심화되어 갔다고 보는 것이 올바른 이해이다. 김종직의 문도들, 특히 김굉필?정여창에게 두드러졌던『소학』실천은 사림파 도학의 형성에 매우 중요한 의미를 갖는다.『소학』실천은 도학의 수신적?일상적 실천에 해당하기 때문이다. 물론 도학의 치인적?정치적 실천은 조광조 및 기묘명현들에 의해서 전면화 되며, 도학의 궁리 공부는 이언적?이황?기대승?이이 등 16세기 중반에 만개한다. 하지만 김종직의 문도들에게서 보이는 정치적 비판의식과 출처의리관이 정치적 실천의 한 형태라는 것을 감안하면, 김종직의 문도들 단계에서 도학의 정치적 실천이 구체화되기 시작했다고 할 수 있다. 이렇듯 조선 전기 사림파의 도학은 김굉필?정여창 등 김종직의 문도들이 김종직을 계승?비판?극복하면서 형성되어 갔다.The purpose of this paper is to reveal the process and characteristics of formation of Sarim party (士林派)`s Dohak (道學, Tao Learning) in the early 士林派道學 Ch?sun Dynasty. The Sarim party refers to a group of scholars who criticized immorality of the ruling party called Hungu party (勳舊派) in the early Ch?sun. The party began to form when young scholars who were taught classics or literature by Kim Jong-jik(1431~1492), a famous literary man, had critical consciousness in common against the existing politics, led by Hungu party, which was mainly composed of older and higher bureaucrats with a distinct leaning toward conservatism. Kim Goeng-pil (1454~1504), a student of Kim Jong-jik, tried to restore the moral spirit of Neo-Confucianism by living a morally restrained life by practicing the strict code of ethics developed in Sohak (『小學』). He was also called the boy of Sohak owing to his strict practice of the contents in the book. Accordingly, studying and practicing the moral mind and laws in Sohak became the most essential part of Dohak in the early Ch?sun. Jeong Yeo-chang (1450~1504), a student of Kim Jong-jik and a friend of Kim Goeng-pil, maintained that we didn`t need to learn intentionally the way to write a good poem because poetry is just a expression of our nature and emotion. According to this view of literature, trying to becoming a man of virtue by cultivating moral character and practicing moral law are much more valuable than aspiring to literary success. This view, of course, became one of the most important part of Dohak. In this respect, the Sarim party`s Dohak in the early Ch?sun Dynasty began to be formed by Kim Jong-jik and his students such as Kim Goeng-pil and Jeong Yeo-chang.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01784730http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001620963
ISSN
1738-8902
DOI
10.18399/actako.2011..45.006
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COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > PHILOSOPHY(철학과) > Articles
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