412 0

심리적 독립과 자기 주도적 학습의 관계에서 몰입경험의 매개효과

Title
심리적 독립과 자기 주도적 학습의 관계에서 몰입경험의 매개효과
Other Titles
Mediating Effect of Flow Experience on the Relationship Between Psychological Separation and Self-Directed Learning
Author
조한익
Keywords
몰입경험; 심리적 독립; 자기 주도적 학습; flow experience; psychological separation; self-directed Learning; 사회문제
Issue Date
2011-05
Publisher
한국청소년학회 / Korea Youth Research Association
Citation
청소년학연구 / Korean Journal of Youth Studies. 2011-05 18:109-134
Abstract
본 연구에서는 고등학생의 부모로부터 심리적 독립과 자기 주도적 학습의 관계에서 몰입경험의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기지역 4개고교의 고등학생을 대상으로 심리적 독립, 자기 주도적 학습, 몰입경험에 대한 설문조사를 실시하여 총 395명의 응답 자료를 분석하였다. 주요한 연구결과는 첫째, 심리적 독립의 하위요인 중 갈등적 독립과 자기 주도적 학습, 몰입경험은 정적상관을 태도적 독립은 자기 주도적 학습, 몰입경험과 부적상관을 보였다. 그리고 몰입경험과 자기 주도적 학습은 강한 정적상관을 나타내었다. 둘째, 자기 주도적 학습에 대한 심리적 독립의 설명력보다 몰입경험이 자기 주도적 학습을 더 잘 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 몰입경험이 심리적 독립과 자기 주도적 학습간의 관계를 매개하는 것으로 검증되었다. 이는 부모로부터의 갈등적 독립이 높을수록 그리고 태도적 독립이 낮을수록 몰입경험이 증가됨으로써 자기 주도적 학습능력이 향상됨을 의미한다. 이러한 연구 결과는 상담 장면에서 고등학생 내담자의 부모로부터 심리적 독립과 자기 주도적 학습능력간의 기제를 이해하고, 매개요인인 몰입경험에 초점을 둔 개입을 시도함으로써 자기 주도적 학습을 촉진시키는 데 유용한 기초자료가 될 수 있을 것이다.The purpose of this study was to investigate the mediating effects of flow experience on the relationship between psychological separation and self-directed learning. The participants of this study were 395 students of high school in Seoul and Kyong-Gi province. The three measures were employed: (a)Psychological Separation Inventory: PSI, (b)Flow Experience Inventory for youth, (c)Self-Directed Learning Scale. The results of this study can be summarized as follows. First, conflictual independence of psychological separation was positively correlated with self-directed learning and also with flow experience. And attitudinal independence of psychological separation was negatively correlated with self-directed learning and also with flow experience. Second, when psychological separation and flow experience were simultaneously used as independent variables to predict self-directed learning, only flow experience turned out to be a significant predictor of self-directed learning. Third, it was found that flow experience mediated the relation between psychological separation and self-directed learning. Implications for counseling high school students having problems of conflicts in self-directed learning and suggestions for future study were discussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06661721
ISSN
1229-6988
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE