하이든 작품에 나타나는 음악적 아이러니

Title
하이든 작품에 나타나는 음악적 아이러니
Other Titles
Haydn's Musical Irony
Authors
권송택
Keywords
요제프 하이든(Joseph Haydn); 로렌스 스턴(Laurence Sterne); 하이코미디(high comedy); 아이러니(irony); 낭만적 아이러니(romantic irony); 트리스트람 섄디(Tristram Shandy); 미학적 환상(aesthetic illusion); 아이러니한 거리감(ironic distance); 하이든 현악사중주 Op. 33(Haydn's String Quartet Op. 33); 미뉴에트(minuet); 음악
Issue Date
2011-02
Publisher
한국서양음악학회 / The Musicological Society of Korea
Citation
서양음악학, v. 14, NO 1, Page. 39-83
Abstract
하이든 음악의 위트 있고 유머러스한 효과는 그와 동시대 영국 소설가인 로렌스 스턴과 자 주 비교되어 왔다. 이들 모두 독자나 청자의 주의를 환기시키는 인위적인 작법을 사용하였기 때문이다. 하이든의 인위적인 기법들은 청자를 놀라게 하는 효과, 양식, 토픽, 감정의 갑작스 러운 대조와 이성적인 속임수로 구성되며, 이것은 청자를 작품 속으로 끌어들인다. 그의 음 악언어는 정해진 규범을 포기하는 것에 의해 형식이나 장르의 관습으로부터 탈피하였고, 이 것이 스턴의 ‘낭만적 아이러니’와 끊임없이 비교되어 온 하이든의 음악적 아이러니를 탄생시 켰다.본 논문에서는 하이든이 어떠한 인위적인 기법들을 가지고 어떻게 그의 음악적 아이러니 를 만들어내는지 현악사중주 Op. 33을 통해 살펴보았다. 이 기법들은 첫째 1악장에서 소나 타형식을 해체시키기 위한 것, 둘째 장르를 해체시키는 미뉴에트 악장에 나타나는 것, 셋째 는 반복적인 형식을 해체시키는 피날레 악장에 사용된 것의 세 가지로 분류하였다. 예로 든 악장들에서 가장 자주 사용된 기법들은 ‘중단’에 관한 기법들인데, 그것은 대조적인 악구의 삽입, 먼 조로의 전조, 이상하고 서로 어울리지 않은 것들의 병렬이며, 직접적으로 갑작스러 운 중단을 가져오는 휴지는 청자에게 다음에 올 것, 더 나아가 작품 전체에 대한 작곡가의 의 도를 예상하는 시간을 제공한다.Haydn's witty and humorous effect in his music has often been compared to that of the contemporary English novelist Laurence Sterne, for they both used the very artificialities to call attention of their readers or listeners. The artificialities of Haydn consisted of sudden contrasts in effects, styles, topics and affects, as well as rational deceptions which led to compositional surprises, and such techniques attract the listener's participation to the work. His musical languages freed his works from conventions in form or genre by refusing normal definitions and created Haydn's musical irony which has consistently been compared to Sterne's 'romantic irony.'The paper discusses what artificialities Haydn used and how he made irony out of them by referring to his String Quartets Op. 33. This paper classifies them into three distinct categories: ②the subversion of sonata form in the first movements; ①negation of fixed genre type in the minuet movements; ③and the deviation of repeated formal conventions in the finales.The most frequently applied techniques were ‘interruptions,’ which annihilate the progress by using sudden insertion of the contrasted passage, modulation to the remote keys, strange and inappropriate juxtapositions. The immediate interruption caused by suddenly appeared pauses provided listeners the time to expect what follows next as well as to draw the whole picture of a piece through composer's intention.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01900499http://hdl.handle.net/20.500.11754/34613
ISSN
1598-9224
Appears in Collections:
COLLEGE OF MUSIC[S](음악대학) > COMPOSITION(작곡과) > Articles
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