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dc.contributor.author김성훈-
dc.date.accessioned2018-01-10T05:07:43Z-
dc.date.available2018-01-10T05:07:43Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citation교육평가연구, v. 29, NO 1, Page. 79-99en_US
dc.identifier.issn1226-3540-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024830217-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/34299-
dc.description.abstract문항반응이론(IRT)을 활용한 공통 능력척도의 개발에 있어, 평균곤란도=0에 기초하여 정의되는 Rasch 모형 로짓 척도는 피험자 집단의 능력분포를 표준화해서 정의되는 “0-1” 척도와 구별되어야 한다. 두 Rasch 능력척도 간의 연계는 원점의 조정만으로 수행될 수 있지만, 두 “0-1” 능력척도 간의 연계는 원점과 함께 단위까지 조정되어야 한다. 본 연구의 목적은 두 “0-1” 능력척도 간의 연계를 위해 개발된 적률 방법과 특성곡선 방법을 두 Rasch 능력척도 간의 연계에 사용할 수 있도록 변형하여 제시하고 그 변형된 방법들의 기능을 검토하는 데 있다. 또한 “0-1” 능력척도에서 추정된 IRT 모수들을 Rasch 능력척도 상의 값들로 변환하기 위해 기존의 “0-1” 능력척도에서 개발된 척도연계 방법들을 올바르게 사용할 수 있는 방법을 제시한다. 모의실험 결과, 두 Rasch 능력척도를 연계하기 위해 수정 제시된 적률 및 특성곡선 방법은 기존의 방법들만큼 잘 기능하는 것으로 확인되었다. In the development of common ability scales using item response theory (IRT), the Rasch scale that is defined by setting the mean difficulty of items at 0 should be distinguished from the “0-1” scale that is defined by standardizing the ability distribution of examinees. The linking between two Rasch ability scales requires adjustments only for the origin difference between them, but the linking between two “0-1” ability scales calls for adjustments for both of the origin and unit differences. The purpose of the present study is to present modified versions of the “0-1” scales based moment and characteristic curve linking methods that can be used for linking the Rasch ability scales and to||||investigate the relative performances of the modified linking methods. In addition, this study provides how to properly implement the “0-1” scales based linking methods in order that IRT parameter estimates expressed on “0-1” ability scales may be transformed onto the Rasch ability scale. Results from a simulation study showed that under the Rasch modeling and calibration, the modified linking methods performed slightly better than or nearly as well as the linking methods developed based on “0-1” scales.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교육평가학회en_US
dc.subject공통 능력척도en_US
dc.subjectRasch 모형en_US
dc.subject척도연계 방법en_US
dc.subject문항반응이론(IRT)en_US
dc.subjectcommon ability scaleen_US
dc.subjectthe Rasch modelen_US
dc.subjectscale linking methodsen_US
dc.subjectitem response theory(IRT)en_US
dc.titleRasch 모형하에서 공통 능력척도 개발을 위한 적률 및 특성곡선 척도연계 방법들의 기능 비교en_US
dc.title.alternativeA Comparison of Moment and Characteristic Curve Linking Methods for Developing Common Ability Scales Under the Rasch Modelen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume29-
dc.relation.page79-99-
dc.relation.journal교육평가연구-
dc.contributor.googleauthor김성훈-
dc.contributor.googleauthorKim, Seonghoon-
dc.relation.code2016018253-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidseonghoonkim-
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