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관광목적지 개성이 이미지 및 충성도에 미치는 영향 -강남을 방문한 외래 관광객을 중심으로-

Title
관광목적지 개성이 이미지 및 충성도에 미치는 영향 -강남을 방문한 외래 관광객을 중심으로-
Other Titles
Effects of the Destination Personality on Image and Loyalty in Gangnam: Focusing on Foreign Tourists who Visited Gangnam
Author
김남조
Keywords
관광목적지 개성; 관광목적지 이미지; 충성도; 강남; Destination personality; Destination image; Loyalty; Gangnam
Issue Date
2016-02
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 40, NO 2, Page. 141-157
Abstract
본 연구의 목적은 관광목적지 개성이 이미지 및 충성도에 미치는 영향관계를 규명하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 코엑스 및 강남역 일대에서 강남을 방문한 외래 관광객 339명을 대상으로 빈도분석, 확인적 요인분석, 구조모형검증, 다변량 분산분석을 실시하였다. 가설검증 결과, 첫째, 관광목적지 개성 중 흥미성과 안락함이 인지적 이미지에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관광목적지 개성 중 흥미성과 안락함이 정서적 이미지에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관광목적지 개성 중 흥미성과 독특함이 충성도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광목적지 인지적 이미지는 충성도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 관광목적지 정서적 이미지는 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 표본의 특성에 따라 관광목적지 개성은 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 관광목적지로서 강남이 향후 외래 관광객들에게 한국의 랜드 마크로 자리 매김하고, 차별화된 관광목적지 마케팅 전략을 수립하는데 유용한 정보로 활용되기를 기대한다. This study examines the collective influence of destination personality on destination image creation and its impact on tourists’ loyalty. This research focuses on foreign tourists who visited the Korean metropolitan area of Gangnam which culminated in that destination’s developing acceptance as a landmark of Korea. The sample consisted of 339 destination tourists in Gangnam. To analyze the data, descriptive statistics, confirmatory factor analysis(CFA), structural equation modeling(SEM), and multivariate analysis of variance (MANOVA) methods were utilized. This study found that destination personality, excitement, and comfort had significant effects on cognitive image and affective image. It was also found that destination personality, excitement, particularity, and affective destination image had significant effects on destination loyalty. However, cognitive destination image did not have significant effects on destination loyalty. It was found that there are significant differences among groups in respect to destination personality based on sample characteristics. The results of this study will help enhance efficacy for government officials and destination marketing organization(DMOs) as they develop future marketing strategies.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3398950http://hdl.handle.net/20.500.11754/34157
ISSN
1226-0533
DOI
10.17086/JTS.2016.40.2.141.157
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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