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dc.contributor.author오수경-
dc.date.accessioned2017-12-07T02:01:06Z-
dc.date.available2017-12-07T02:01:06Z-
dc.date.issued2016-02-
dc.identifier.citation중국문학, v. 86, Page. 147-172en_US
dc.identifier.issn1226-2943-
dc.identifier.urihttp://www.earticle.net/Article.aspx?sn=265021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/33971-
dc.description.abstract재신은 재운을 주관하는 신령으로, 중국 민간 신앙 가운데 가장 늦게 나타난 신에 속하지만, 사람들의 재운과 장사의 성패를 관장함으로써 현대 중국인이 가장 보편적으로 섬기는 선신 중의 하나가 되었다. 중국인들에게서 오랜 역사 기간 동안 형성되어 온 재신 신앙은 인간의 풍요로운 삶에 대한 동경을 반영한다. 인간의 재부에 대한 욕구를 적나라하게 보여주는 민간 신앙으로서 중국인들의 현실적 재부관의 아이콘과 같은 재신 신앙은 재부만이 아니라 장수와 길상을 포함한 다양한 민속 상징들을 흡수하면서, 총체적 행복의 추구로 발전해 왔으므로, 개혁 개방 이후 시장 경제 체제에서 가장 중국인들의 구미에 맞는 민간 신앙이 되었다. 상업이 크게 발달하고 도시문화가 발달하는 송원대에는 이미 재신 신앙이 형성되기 시작한 것으로 보이며, 명청대에는 전국적으로 재신 신앙이 보편화된 것으로 보인다. 그 대표적인 재신으로 조공명과 관재신, 비간, 범려, 그리고 유해금섬의 경우를 중심으로 살피고자 한다. 현실적 가치관을 지닌 중국인들에게 재신 신앙은 대단히 현실적이고 공개적으로 재부에 대한 추구를 표현하는 방식이다. 지금의 시장 경제 자본주의 중국에서 재부 추구의 과열 양상을 두고, 심지어 지금 중국에는 재신 신앙밖에 없다는 풍자적인 언급도 나오고 있지만, 이는 약 2천 년 전의 논쟁과 별로 다르지 않아 보인다. 인간은 언제나 재부에 대한 욕구를 지니고 있고, 지나친 욕구의 범람에 대한 경계심도 함께 지니므로, 중국의 재신 신앙이 이(利)와 함께 의(義), 그리고 산재(散財)를 귀히 여기는 재신 신앙을 확립하고자 노력해 온 것으로 보인다. 심지어 온갖 민속 신앙의 상징들이 결합되어 중국적 재신 신앙의 총체신화를 잘 보여주는 유해금섬의 경우에도 건강한 재화 나눔이 기본으로 깔려 있다. Chinese folk belief on the god of wealth reflects the pursuit of wealthy life. Since China open it's door after cultural revolution, it turned into the market economy system and the worship of the god of wealth became the most popular folk belief in China. The folk belief made the expression of the pursuit of wealth free and public, even inviolable. Economy system of commodity and market made the people think the pursuit of wealth positively, even worthy, but also made the people think about the moral standard together. The god of wealth is the latest god, but the most popular god in folk belief in China, because it cares the fortune and the success of business. Along with the foundation of Communist China, all wealth belonged to the nation, there was no place for the worship of god of wealth. But Along with the economic reform in 1980's, China recovered the market economy system and the worship of the god of wealth was brought back. Now not only the marchant but ordinary people also enshrine the god of wealth at house. It shows us that people's desire of wealth expressed without reserve along with the policy of nation. Actually the worship of god of wealth is the icon of very practical view of wealth formed among Chinese people for a long time. It accept various folk beliefs and become multiple symbol of total happiness including wealth, longevity, good luck etc.. That's why it becomes the most beloved and popular folk belief and we can guess there would come out more folklore and festivals about the god of wealth from now on. We can find the Chinese practical value to affirm the value of wealth from Si Maqian, which is pretty different from the orthodox Confucianism. But the appearance of god of wealth in Chinese folk belief was later than that. It seems that the worship was formed from Song dynasty when the urban culture along with the development of commerce flourished in some degree, and became popular in Ming and Qing dynasty. There are many gods of wealth in China. The most representative gods are Marshal Zhao(Zhao Gungming), Emperor Guan(Guan Yu), and Liu Hai with the golden Toad. Through the research on Chinese worship of god of wealth, I found that Chinese people tried to keep the balance between the pursuit of wealth and the moral sence. So the gods like Zhao Gongming, Guan Yu take charge of the wealth, but also put emphasis on the righteousness, credibility and sharing. For example, Liu Hai with Golden Toad shows us the very typical representation of total myth of Chinese folk belief mixing with the various symbols of folk beliefs. In that case, the pursuit of wealth is also based on the healthy sharing. It is one of the most important point in the worship of the god of wealth, different from the mammon worship, though some Chinese scholars satirized very cynically that there is only the worship of god of wealth in Chinese folk beliefs now.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2012-2012SIA5B8A03034081).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국중국어문학회en_US
dc.subject재신신앙en_US
dc.subject현실적 재부관en_US
dc.subject조공명en_US
dc.subject관재신en_US
dc.subject비간en_US
dc.subject범려en_US
dc.subject유해희금섬en_US
dc.subjectworship of the god of wealthen_US
dc.subjectpractical value of Chineseen_US
dc.subjectBiganen_US
dc.subjectFanlien_US
dc.subjectMarshal Zhao(Zhao Gongming)en_US
dc.subjectEmperor Guan(Guan Yu)en_US
dc.subjectLiu Hai with golden toaden_US
dc.title중국 재신(財神) 신앙의 형성과 그 의미 확장en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.volume86-
dc.relation.page147-172-
dc.relation.journal중국문학-
dc.contributor.googleauthor吳秀卿-
dc.contributor.googleauthorOh, Sookyung-
dc.contributor.googleauthor오수경-
dc.relation.code2016017925-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CHINESE LANGUAGE & LITERATURE-
dc.identifier.pidsoh-
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COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > CHINESE LANGUAGE & LITERATURE(중어중문학과) > Articles
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