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dc.contributor.advisor이화득-
dc.contributor.author박삼복-
dc.date.accessioned2017-11-29T02:30:36Z-
dc.date.available2017-11-29T02:30:36Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.urihttp://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000102519en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/33742-
dc.description.abstractBall and Brown(1968)과 Beaver(1968)로 시작된 많은 연구들이 회계 이익, 이익 구성요소들, 및 다른 재무제표 내에 항목들의 정보효과를 조사해 왔다. 이 연구들은 주식 수익률이 이익 및 수익에 대한 정보 및 기타 재무 정보의 공시에 반응한다는 것을 확인한다. 이익은 특정 회계기간의 경영성과를 종합적으로 반영한 것으로, 해당 기간 동안 발생한 기업 부의 순증가분 또는 순감소분을 나타낸다. 즉, 이익은 경영성과의 요약 수단으로 널리 사용된다. 그러나 이익이 요약 수단으로 제 기능을 발휘하지 못하는 경우 시장참여자들은 이익 구성요소인 수익(매출액)과 비용에 관심을 더 가지게 된다. 특히, 지속성이 높고 우선순위인 수익에 보다 큰 관심을 가지게 된다(Ertimur et al. 2003). 수익은 기업의 외형적 성장과 영업실적을 반영하는 수치로서 산업 내 지위 또는 시장 점유율을 나타내는 척도로 인식된다. 수익이 증가(감소)하면 기업의 시장점유율 또는 그 산업 내에서의 상대적인 경쟁력이 강화(약화)되는 것으로 해석한다. 수익은 기업 활동에서 얻은 총 수입에 대한 정보를 제공하며, 회계기간 동안 회사가 얼마나 잘 수행했는지 평가하는 데 유용하다. 특히, 기업 공시 중 수익과 관련한 정보의 공시가 증가하고 있고(Edmonds et al. 2013), 기업의 수익정보가 재무분석가의 이익예측치 조정에도 반영되고 있으며(Jegadeesh and Livnat 2006), 수익이 뒷받침되어 이익이 지속적으로 증가하는 기업들이 수익이 뒷받침되지 않고 이익이 증가하는 기업들보다 높은 ERC를 가진다(Ghosh et al. 2005). 이처럼 기업가치평가에서 수익 정보가 차지하는 역할(valuation role)은 점점 커지고 있다. 이러한 결과는 기존 연구에서 주로 분석하였던 회계이익에 더하여 수익(매출액)의 유용성에 대한 연구가 필요함을 시사한다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 먼저, 수익의 정보효과를 증가시키는 결정요인을 검증하는 것이다. 구체적으로 이익변동성, 수익변동성, 수익과 이익의 관련성이 수익의 정보효과에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 다음으로 본 연구는 수익의 정보효과 결정요인을 바탕으로 이런 결정요인이 나타나는 기업 및 산업특성(손실상황/산업기술수준/기업수명주기/성장기업)에 따라 수익의 정보효과가 어떻게 차이가 있는지 검증하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 2001년부터 2015년까지 제조업을 영위하는 12월 결산 유가증권 상장법인 7,089개 표본을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 수익의 정보효과 결정요인과 관련된 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이익변동성이 클수록 이익의 정보효과는 감소하고 수익의 정보효과는 증가하는 것으로 나타났다. 이처럼 이익의 정보효과 변화는 수익의 정보효과에 영향을 미치는 결정요인으로 작용하게 된다. 둘째, 수익이 안정적일수록 수익과 이익의 정보효과가 증가하는 것으로 나타났다. 수익변동성은 기업 재무제표의 실제 안정성을 반영하고 경영결정 및 회사의 리스크 관리 정책에 직접적인 영향을 주기 때문에 수익변동성이 안정적일 때 수익의 정보효과는 증가하게 된다. 셋째, 수익변동성과 이익변동성의 관련성이 낮을수록 수익의 정보효과는 증가하는 것으로 나타났다. 수익변동성과 이익변동성의 관련성이 낮은 것은 이익변동성과 수익변동성의 순위 차이가 크다고 볼 수 있으며, 이익변동성의 원인이 비용항목과 이익항목 자체에서 발생하고 수익은 상대적으로 안정적이고 지속성이 더 높다고 볼 수 있다. 넷째, 수익비용대응이 낮을수록 수익의 정보효과는 증가하는 것으로 나타났다. 수익비용대응이 훼손되면 이익변동성이 증가하고 이에 따라 이익의 예측가능성이 감소하게 된다(Dichev and Tang 2009). 즉, 이익의 질을 악화시켜 주식시장에서 회계이익의 정보가치를 감소시키게 된다. 다음으로 기업 및 산업특성(손실상황/산업기술수준/기업수명주기/성장기업)과 관련된 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 손실기업이 이익기업에 비해 수익의 정보효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이는 수익정보가 이익발생 상황보다 손실발생 상황에서 현재 수익률과 관련성이 더 크다고 볼 수 있다. 둘째, 기술집약기업은 기술비집약기업에 비해 수익의 정보효과가 더 큰 것으로 나타났다. 수익은 상대적으로 높은 자기상관을 가지고 있고, 미래의 실적 및 이익지속성의 지표 역할을 하므로 기술집약기업들과 같이 상대적으로 불확실성이 높고 이익의 변동성이 높은 기업들에서 수익의 정보효과가 큰 것을 확인할 수 있다. 셋째, 기업수명주기에서 성장단계는 성숙단계에 비해 수익의 정보효과가 더 큰 것으로 나타났다. 수명주기별로 기업이 취하는 경영전략이 달라져서 주식가격을 결정하는 회계정보 구성요소의 중요성이 달라짐을 확인할 수 있다. 넷째, 성장기업은 가치기업에 비해 수익의 정보효과가 더 큰 것으로 나타났다. 성장률이 높고 투자기회가 많은 성장기업의 영업환경은 가치기업의 영업환경보다 기업의 재무보고를 복잡하게 하고 이익의 변동성을 증가시킨다. 이는 성장기업에서 회계이익의 정보가치보다 수익의 정보가치가 더 중요함을 확인 할 수 있다. 이러한 본 연구의 결과는 다음과 같은 측면에서 공헌점을 가지고 있다. 첫째, 본 연구는 회계이익과 달리 국내에서는 아직 연구가 미비한 수익정보를 분석하였다는 점에서 수익과 관련된 연구의 확대에 기여하고 있다. 구체적으로 수익의 정보효과를 증가시키는 결정요인을 다각적으로 분석하였다. 본 연구는 기업 실적에 대한 정보를 요약하는 수익의 능력을 조사하였다는 점에서 의의를 가진다. 둘째, 본 연구는 이익과 수익변화에 대한 시장의 반응이 손실상황, 산업기술수준, 기업수명주기 및 성장기업 여부에 의존한다는 것을 보여줌으로써 상황적 분석의 중요성을 강조하였다는 점에서 문헌에 기여한다. 셋째, 본 연구는 선행 연구보다 더 많은 기업들과 더 긴 기간을 포함하여 여러 가지 상황들에서 수익의 역할 차이를 조사하였다. 전반적으로 수익과 이익정보의 유용성에 대한 이해를 향상시켰으며, 재무분석가, 기업 보수위원회 및 경영자, 회계규제기관 및 학계에 가치가 있다. 예를 들면, 재무분석가들은 기술집약적인 기업들을 평가할 때 수익에 더 큰 비중을 두고 이익에 더 작은 비중을 두어야 할지 아는 것이 중요하며, 보수 위원회는 어떤 상황들에서 수익을 경영계약에 포함시켜야 할지 아는 것이 중요하다. 수익이 다양한 환경에서 이익을 보완하는 정보를 제공한다는 본 연구의 결과는 수익 인식에 대한 회계기준이 적용 메카니즘과 함께 유용한 정보를 생성하는데 효과적이라는 것을 시사한다. 이러한 공헌점에도 불구하고 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 수익의 정보효과에 영향을 미치는 모든 위험요소를 고려하지 못하였으므로 생략된 변수(omitted variables)로 인한 편의와 측정오차의 문제가 발생했을 가능성이 있다.-
dc.description.abstractNumerous studies, beginning with Ball and Brown (1968) and Beaver (1968), have examined the information content of accounting earnings, earnings components, and other financial statement line items. These studies find that stock returns react to information on earnings, revenues, and other financial disclosures. Earnings are a summary of the management performance of a specific accounting period, which represents the net increase or decrease of the firm wealth during the accounting period. Earnings are widely used as a summary measure of operating performance for firms. However, if earnings fail to function as a summary measure, market participants will be more interested in revenue and expense, which are top components of earnings. In particular, they will have a greater interest in revenue (Ertimur et al. 2003). Revenue is a measure that reflects the external growth and performance of a firm and is viewed as a measure of status in industry or market share. The increase (decrease) of revenue is regarded as a strengthening (weakening) of the market share or the relative competitiveness within the industry. Revenue is one of the most important measures of firms’ financial performance. It provides information about the realized gross earnings from its business activities, which is useful to assess how well a company has performed in the period. In particular, when the disclosure of information related to revenue is increasing (Edmonds et al. 2013), revenue is also reflected in financial analysts’ earnings forecast adjustments (Jegadeesh and Livnat 2006), and firms with revenue-supported sustained increase in earnings have a higher ERC than firms with non-revenue-supported increase in earnings (Ghosh et al. 2005). Similarly, the role of revenue information is increasing in the firm valuation. These results suggest that it is necessary to study the usefulness of other performance measures, in addition to the accounting earnings that were mainly analyzed in previous studies. The purpose of this study is as follows. First, it examines the determinants that increase the information contents of revenue. Specifically, it focuses on the effects of earnings volatility, revenue volatility, the relationship between earnings and revenue on the information contents of revenue. Next, based on the determinants of the information contents of revenue, this study examines the difference in information contents of revenue according to the characteristics of firms and industries (loss situations/industrial technology level/firm life-cycle/glamour firms) in which these determinants appear. In order to accomplish these study aims, this study conducts an empirical analysis of 7,089 observations operating in the manufacturing industry from 2001 to 2015 and listed in the Korea Stock Exchange (KSE). The empirical results related to the determinants of the information contents of revenue can be summarized as follows. First, as earnings volatility increases, the information contents of earnings decreases and the information contents of revenue increases. Similarly, the change in information contents of earnings is a determinant factor affecting the information effect of revenue. Second, the more stable revenue, the more the information contents of earnings and revenue increase. Revenue volatility is of primary importance since it reflects the actual stability of the firms’ financial statements and is directly affected by managerial decisions and the firms’ risk management policies. Therefore, if the revenue is stable, the information contents of revenue will increase. Third, if revenue volatility is more stable than earnings volatility, the information contents of revenue increase. The fact that the relationship between earnings and revenue volatility is low indicates that there is a large difference in ranking by year of earnings and revenue volatility. This implies that the cause of earnings volatility occurs in the expense item and the profit item itself and that the revenue is relatively stable and persistent. Fourth, the lower the revenue-expense matching, the more the information contents of revenue increase. The mismatch between revenue and expense increases the volatility of earnings, decreases the persistence of earnings and the predictability of earnings, and increases the negative autocorrelation in earnings changes (Dichev and Tang 2009). Thus, the mismatch between revenue and expense increases the information contents of revenue. Next, the empirical results related to the characteristics of firms and industries (loss situations/industrial technology level/firm life-cycle/glamour firms) can be summarized as follows. First, revenue is more informative in loss firms than profit firms. This suggests that revenues have a stronger association with contemporaneous returns in loss than with profit situations. Second, revenue is more informative in technology firms than in non-technology firms. As documented in previous studies, revenues are an indicator of earnings persistence (Jegadeesh and Livnat 2006), future operating performance (Ghosh et al. 2005), and have a relatively high autocorrelation (Ertimur et al. 2003). The results provide evidence that the information contents of revenue are high in technology firms which have relatively high uncertainty and earnings volatility. Third, revenue is more informative in the growth stage than in the maturity stage of a firm life-cycle. This suggests that the firm life-cycle has a differential effect on the information contents of revenue and earnings. Fourth, revenue is more informative in glamour firms than in value firms. The operating environments of glamour firms with high growth rates and investment opportunities will be more volatile than those of value firms. A volatile operating environment complicates the firm’s financial reporting and increases the volatility of earnings. The results provide evidence that market reactions to revenue surprises are stronger for glamour firms than for value firms. This study provides the following contributions. First, this study contributes to the expansion of the research related to revenue in that it analyzes the revenue information which is a rare research topic in Korea. Specifically, this study examines the determinants that increase the information contents of revenue. This study provides meaningful implications in that it examines the ability of revenue to summarize information on firm performance. Second, this study contributes to the literature by underscoring the importance of situational analysis via showing that the market response to revenue and earnings changes depends on loss situation, industrial technology level, firm life-cycle, and glamour firms. Third, our sample covers more firms and a longer time period than any prior study, which allows us to examine differences in the role of revenue in different situations. Overall, this study enhances understanding of the usefulness of revenue and earnings, and is of value to financial analysts, firm compensation committees and managers, accounting regulators, and academics. For example, it is important for analysts to know whether they should assign a greater weight to revenue and a lower weight to earnings in valuing technology firms, while compensation committees would like to know in which situations they should include revenue in management contracts. Evidence that revenue provides information beyond earnings in a variety of environments suggests that accounting standards on revenue recognition coupled with enforcement mechanisms are effective in generating useful information. Despite these contributions, this study has a limitation. Specifically, since all the risk factors affecting the information contents of revenue are not taken into consideration, there is a possibility that the bias and measurement error due to omitted variables may have occurred.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title수익의 정보효과에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Information Contents of Revenue: Focusing on Revenue and Earnings Volatility-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor박삼복-
dc.contributor.alternativeauthorSam Bock Park-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department회계학과-
dc.description.degreeDoctor-
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