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입법부 신뢰의 결정요인에 관한 연구

Title
입법부 신뢰의 결정요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Determinants of Trust in the Legislature: Based on an Analysis of the Korean General Social Survey Data in 2014
Author
박은상
Alternative Author(s)
Park, Eun Sang
Advisor(s)
최병대
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라는 국가의 통치체제가 대통령제로 운영되고 있기 때문에 입법부의 역할이 중요하다. 또한, 삼권분립의 원칙에 입각하여 민주주의 원리가 원활하게 작동되기 위해서는 입법부가 국정운영의 중심축으로서 국민과 일정한 신뢰를 형성해야 한다. 하지만, 우리나라의 여론조사기관이나 연구기관 등에서 발표한 자료를 살펴보면, 입법부에 대한 신뢰도가 다른 공공기관에 비해 가장 저조한 것으로 나타났다. 입법부는 국민의 대표기관으로서 국민으로부터 지지를 받지 못한다면, 대통령과 행정부에 대한 감시‧견제‧비판의 기능을 이행하기가 어렵기 때문에 국가의 안정적인 통치체제를 유지하는데 심각한 장애를 초래할 수 있다. 또한, 법을 제정하는 국가기관인 입법부에 대한 불신이 높으면 국민들의 자발적인 준법정신이 떨어질 수 있다. 따라서 입법부가 본연의 역할을 이행하지 못하면, 국민들이 입법부에 대한 불신과 불만이 높아져서 민주주의 원리를 구현시킬 수 없을 뿐만 아니라 올바른 정치‧사회체제를 확립하는 것이 어렵다. 이에 따라 본 연구에서는 입법부 신뢰에 미치는 영향요인을 파악하고, 이를 기반으로 입법부 신뢰의 제고 방안을 모색하고자 하다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 연구주제를 “입법부 신뢰의 결정요인은 무엇인가?”라고 설정하였다. 이를 규명하기 위해서 선행연구 문헌을 검토하여 연구모형을 설정하였으며, 한국종합사회조사의 2014년도 데이터를 활용하였다. 분석방법으로는 빈도분석과 기술통계를 실시하였으며, 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 독립표본 T-검증과 일원변량분석을 하였다. 그리고 입법부 신뢰의 영향요인을 알아보기 위해 상관관계분석 및 이항로짓분석을 하였다. 이에 대한 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 국정운영평가는 입법부 신뢰에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 입법부가 본연의 역할을 충실하게 이행하면 국민들이 전반적인 국정운영을 긍정적으로 평가할 것이며, 이는 입법부 신뢰에 긍정적인 영향을 줄 수 있다. 둘째, 정치인의 부패 연관성은 입법부 신뢰에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정치인이 부정부패와 비리에 연루되면, 국민들은 정치권에 대해 불신을 가지며, 이는 입법부에 대한 불신으로 이어질 수 있다. 셋째, 정치인에 대한 인식은 입법부 신뢰에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대표적인 정치인이라고 할 수 있는 국회의원들이 국민의 대표자로서 국민의 다양한 의사와 이해관계를 수렴하여 이를 잘 대변한다면, 입법부 신뢰에 긍정적인 영향을 줄 수 있다. 반대로, 정치인이 자신만의 정치를 추구한다면, 이는 입법부에 대한 불신으로 이어질 수 있다. 넷째, 정당에 대한 인식은 입법부 신뢰에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 국민들이 정치에 참여할 수 있도록 정당에서 도움을 준다면, 입법부 신뢰에 긍정적인 영향을 줄 수 있다. 다섯째, 한국 정치 만족도는 입법부 신뢰에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정치인과 정당을 포함한 정치행위자들이 국가의 전반적인 정치 상황을 안정적으로 유지해 나간다면, 국민들이 이러한 역할을 이행하고 있는 입법부에 대하여 신뢰할 수 있다. 여섯째, 사회적 신뢰는 입법부 신뢰에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사회적 신뢰는 전반적인 사회에 대한 신뢰를 의미하는데, 이는 입법부를 비롯한 국가기관에서 올바른 사회 제도를 구축하였기 때문에 나타났다고 볼 수 있다. 따라서 사회적 신뢰의 형성은 입법부 신뢰로 연결시킬 수 있다. 반면에 국가 경제 만족도, 가계 경제 만족도, 대인신뢰는 입법부 신뢰에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해서 입법부에 대한 신뢰 수준을 향상시키기 위해서는 입법부와 행정부가 상호협력적인 관계를 유지하여 국정운영을 해야 하며, 사회 전반에 대한 신뢰를 형성할 수 있도록 사회질서를 정립해야 한다. 또한, 정치인과 정당을 비롯한 정치집단이 본연의 역할에 충실해야 한다. 그러나 본 연구에서는 다음과 같은 한계점이 있다. 첫째, 2차 데이터를 활용하여 연구를 수행하다 보니 입법부 신뢰에 영향을 줄 수 있는 설명변수를 다양하게 활용하지 못하였고, 단일문항으로 변수의 측정지표를 구성하여 변수의 타당성을 확보하지 못하였다. 둘째, 입법부 신뢰의 영향요인을 분석하는데 있어서 직접적인 효과만을 고려하여 분석을 하였다. 따라서 이와 같은 한계점을 후속 연구의 제언으로 남기고자 한다.
In Korea, the role of the legislature is important because the governing system of the state is operated by the presidential system. In addition, in order for democratic principles to function smoothly on the basis of the principle of separation of powers, the legislature should form a certain trust with the people as the central axis of state administration. However, when we look at the data released by public opinion or research institutes in Korea, we find that the reliability of the legislature is the lowest among public institutions. If the legislature does not receive support from the public as the representative body of the people, it is difficult to carry out the functions of monitoring, checking and criticizing the president and the administration, which can seriously hamper the maintenance of a stable government system. In addition, if there is a high distrust of the legislature, which is the national institution that enacts the law, the voluntary compliance spirit of the people may fall. Thus, if the legislature can not fulfill its role, it will be difficult for the people to embrace the democratic principle and establish a correct political and social system because of the increased disbelief and dissatisfaction with the legislature. Therefore, in this study, we try to find out the factors influencing the trust of the legislature and to find ways to enhance the trust of the legislative body based on this. In order to achieve the purpose of this research, this research set the theme of "What is the determinant of the trust of the legislature?". In order to clarify this, a research model was set up by examining previous research literature and data from the year 2014 of the Korea General Social Survey were utilized. As an analysis method, frequency analysis, descriptive statistics were conducted. Independent sample T-test and one-way ANOVA were performed to examine the differences among groups. To analyze the factors influencing the trust of the legislature, we conducted correlation analysis and binary logic analysis. The results of the analysis are summarized as follows. First, the evaluation of the state administration has a positive effect on the trust of the legislature. If the legislature faithfully fulfills its role, it will positively assess the overall administration of the nation, which can positively affect the trust of the legislature. Second, the relationship between politicians' corruption has a negative effect on the trust of the legislature. When politicians are involved in corruption and absurdity, the people have distrust of politics, which can lead to distrust of the legislature. Third, the perception of politicians has a negative effect on the trust of the legislature. If lawmakers who are representative politicians are representative of the people and gather various opinions of the people and interests, they can positively influence the trust of the legislature. Conversely, if politicians pursue their own politics, this can lead to distrust of the legislature. Fourth, the perception of political parties has a positive effect on the trust of the legislature. If the political party helps the people to participate in politics, it can have a positive impact on the trust of the legislature. Fifth, Korean political satisfaction has a positive effect on the trust of the legislature. If politicians, including politicians and political parties, maintain the overall political situation of the nation in a stable manner, then the people can trust the legislature to fulfill this role. Sixth, social trust has a positive effect on the trust of the legislature. Social trust refers to trust in the overall society, which can be seen as a result of the establishment of the right social institutions in the national institutions including the legislature. Therefore, the formation of social trust can be linked to the trust of the legislature. On the other hand, national economic satisfaction, household economic satisfaction, and interpersonal trust did not affect the trust of the legislature. In order to improve the level of trust in the legislature through this study, the legislature and the administration should maintain a cooperative relationship with each other and operate the government and establish a social order to build trust in society as a whole. In addition, Political groups, including politicians and political parties, should be faithful to their original roles. However, this study has the following limitations. First, the research using the secondary data failed to utilize various explanatory variables that could influence the trust of the legislature, and the validity of the variables could not be secured by constructing the measures of the variables as single items. Second, we analyze only the direct effects in analyzing the factors influencing the trust of the legislature. Therefore, I would like to leave these limitations as suggestions of future research.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000102530http://hdl.handle.net/20.500.11754/33715
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