197 0

오관중(吴冠中)의 회화 작품 이미지를 응용한 패션 일러스트레이션

Title
오관중(吴冠中)의 회화 작품 이미지를 응용한 패션 일러스트레이션
Other Titles
Fashion Illustrations Applying Wu Guanzhong's Painting Images
Author
해몽계
Alternative Author(s)
Xie Meng Xi
Advisor(s)
이연회
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대의 패션 일러스트레이션은 개성적인 표현과 다양하고 독창적인 방법으로 주목 받고 있다. 패션 일러스트레이션의 독특한 이미지와 표현 방법은 패션 메시지, 이미지와 스타일을 더 효과적으로 전달할 수 있으며, 그 활용 범위도 확대되고 있다. 이에 본 연구에서는 화화 작가의 개념적 의미를 분석하고 그 의미를 패션일러스트레이션에 적용을 시키고자 하며, 중국의 회화 작가 오관중의 작품을 조사 분석하고 패션 일러스트레이션에 활용하고자 한다. 전통 문화에 내포된 예술적 정서는 단순히 과거의 유물이 아닌 인류의 소중한 문화유산으로 우리에게 특별한 가치와 의미를 준다. 본 연구의 목적은 중국 회화작가 오관중의 작품 이미지를 활용한 패션 일러스트레이션 표현 연구를 통하여 전통 문화와 현대적 패션 일러스트레이션을 접목한 다양하고 현대적인 패션일러스트레이션을 제안하는데 있다. 중국 화가 오관중의 작품을 조형적으로 분석하여 패션 일러스트레이션을 창의적 방법을 시도하여 현대적인 다양한 표현 기법의 활용성에 대해 탐구하고자 하였다. 연구의 방법으로는 오관중 작품 관련 선행연구, 문헌연구, 인터넷 등의 자료를 조사하고 오관중의 작품세계와 추상화 기법에 관하여 고찰하고 분석하였다. 오관중의 작품 중 1985년 이후 작품에 보여 지는 점, 선, 면, 색채에서 독특하고 추상화 조형적 특성을 나누어 분석하고 오관중 작품을 응용한 현대 디자인 사례를 조사 하였다. 또한 회화 작품 이미지를 활용한 패션 일러스트레이션 사례를 조사하였다. 이와 같은 이론적 고찰을 통해 패션 일러스트레이션 작품 총 8개를 제작하였다. 오관중의 작품에서 보여 지는 조형적 특성을 활용한 독특한 모티브의 이미지를 작품에 재구성하여 간결한 형태의 캐릭터를 구성하여 현대적인 감각의 패션 일러스트레이션으로 표현하였다. 본 연구의 작품 제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 오관중이 작품의 조형적 특성은 다양하고 새로운 아이디어를 볼 수 있는 중요한 모티브임을 알 수 있었으며, 현대적 감각으로 재해석이 가능하였다. 단순화된 모델의 얼굴과 인체 이미지는 오관중이 작품의 조형성과 접목되어 현대적인 감각을 가지고 있는 패션 일러스트레이션으로서 표현할 수 있었다. 둘째, 오관중 회화 작품에서 보여지는 독특한 추상적 형식의 조형적 특성은 다양하고 차별화된 표현 기법으로 패션 일러스트레이션에 응용하기에 적합함을 알 수 있었다. 셋째, 오관중이 작품의 색채는 순도가 높은 색의 대비와 무색과 원색의 대비로 명쾌하고 간결한 이미지의 패션 일러스트레이션으로 표현하기에 적합하였다. 본 연구 결과를 통해 패션 일러스트레이션에 있어서 조형 방법의 폭을 넓혀 오관중 회화 작품의 이미지와 기법을 활용하여 다양한 측면의 시도가 기능함을 알 수 있었다. 또한 오관중이 작품의 표현기법을 이용한 새로운 작품을 패션 디자인 영역에서 계속되어 다양한 연구를 통해 폭넓은 패션 디자인으로써 확장되길 기대한다.
ABSTRACT Fashion Illustration Applying Wu Guanzhong’s Painting Images Xie Meng Xi Dept. of Clothing and Textiles Graduate School, Hanyang University Contemporary fashion illustration are recently receiving attention with their individualistic expression and various creative methods. Unique images and expression methods of fashion illustrations are considered as more effective way to deliver fashion messages, images and style, increasing their range of application. This study desired to analyze the conceptual meaning of painter and apply it to the fashion illustration, investigating especially the paintings of a Chinese painter, Wu Guanzhong. Artistic emotions connoted in the traditional culture have special values and meanings as valuable cultural heritages, more than just relics from the past. The purpose of this study is in suggesting various, contemporary ways of the fashion illustration, as a combination of the traditional culture and the contemporary fashion, though a research of the fashion illustration expression by investigating the images of the paintings made by Wu Guanzhong. We studied the availability of contemporary and various expression methods in the fashion illustration by trying creative way, analyzing the paintings by Wu Guanzhong. This study investigated references about Wu Guanzhong, such as preceding researches, literature studies, and Internet, and analyzed Wu Guanzhong’s oeuvre and his abstraction methods. We investigated the contemporary design cases that reflect the works of Wu Guanzhong, and analyzed the unique, abstractive, and formative characteristics, which can be seen in the dots, lines, planes and colors of the paintings worked by Wu Guanzhong after 1985. This study investigated also the fashion illustration cases Which use images in the painting works. With these theoretical considerations, we could make 8 fashion illustration works. This study remade the paintings, which is originally created by Wu Guanzhong, as a fashion illustration with contemporary sense, by reconstructing images of the unique motive and constructing simple forms of characters. Through remaking those paintings, the results are as fallow: First, We realized that the formative characteristics of the paintings drawn by Wu Guanzhong were the important motives that provide various new ideas, and they could be reinterpreted in the modern sense. Simplified faces of models and body images were able to be expressed as a fashion illustration with the application of formative characteristics of paintings by Wu Guanzhong. Second, the formative characteristics that can be found from the unique abstractive form of paintings by Wu Guanzhong were suitable for the application to the fashion illustration with his various differentiated expression methods. Third, the colors of paintings by Wu Guanzhong was suitable to be expressed as a fashion illustration, which has clear, simple images, with their contrast of high purity colors and of achromatic and primary colors. This study discovered that the various ways of attempts could be done in a fashion illustration, using images and methods which were found in the paintings made by Wu Guanzhong. Moreover, we expect that the creation of new works using expression methods of Wu Guanzhong would be continued and be used in wide field in the fashion design, through various researches.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000103063http://hdl.handle.net/20.500.11754/33534
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE