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UTIS를 활용한 통합 전국교통정보 체계(NTIS) 설계 및 운용 전략

Title
UTIS를 활용한 통합 전국교통정보 체계(NTIS) 설계 및 운용 전략
Other Titles
Design and Operation Strategies of the Integrated NTIS(National Traffic Information Systems) Based on the UTIS(Urban Traffic Information Systems) : The Case of Korea
Author
김상범
Advisor(s)
노정현
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
국문초록 이동성에 대한 수요증가로 교통손실비용을 감소시키는 광역교통관리체계의 구축요구가 점차 증가하고 있으나, 국가 ITS 기본계획의 통합교통정보센터 구축은 아직까지는 미흡한 것이 현실이다. 정부에서는 운전자에게 실시간 교통정보제공으로 시간적, 공간적 제약을 극복하기 위한 도시교통정보시스템(UTIS:Urban Traffic Information Systems) 구축사업을 추진한 바 있으나, 아직까지 전국의 도로망을 하나의 단일권으로 하는 교통정보시스템이 부재하므로 본 논문을 통하여 통합 전국교통정보체계(Integrated NTIS:Integrated National Traffic Information Systems)에 대한 설계 및 운용 전략을 제안하는 바이다. 본 논문에서는 ITS 국가기본계획의 62개의 세부 사용자 서비스를 제공하는 UTIS 사업의 위상과 새롭게 제시하는 통합 전국교통정보체계가 교통정보 유통 활성화, 여행자정보 고급화 등에 해당함을 보였다. 1997년 경찰청과 한국 ITS학회의 연구로 시작된 UTIS 사업은 2005년부터 시작하여 2012년에 수도권 22개 도시와 부산권 4개 도시에 구축 하였으나, 2015년 감사원에서 UTIS 사업이 예산을 낭비할 가능성이 있다고 내다보고, UTIS 사업을 중단시킨 바 있다. 그러나, 다른 한편으로는 현재까지 추진 중이거나 계획되었던 국내 모든 주요도시에‘UTIS’라는 표준화된 교통정보시스템을 hub-and-spoke 방식으로 연계한 NTIS 시스템을 구축하게 될 경우, 운전자는 언제 어디서나 교통정보의 활용이 가능하고, UTIS 무선통신망을 통해 교차로 충돌방지 서비스나 도로위험구간 경고 등 교통안전서비스를 부가적으로 제공받을 수 있다. 이를 위하여 공공과 민간에서 다음과 같은 노력을 함께 기울여야 할 것이다. 첫째, 구축된 자가통신망을 신호제어, 버스정보시스템(BIS) 등을 통합운영 하는데 활용하여 예산을 절감하고, 둘째, 기존 ITS에서 보다 발달된 C-ITS의 도입 등 장래의 효율적인 도로 운영과 안전한 교통관리를 위해 지속적인 기술 발전을 도모하고, 셋째, 국내 모든 도로의 교통정보를 하나로 해결될 수 있도록 전국을 대상으로 하는 NTIS 시스템을 구축하여 운용하는 방안을 강구하고, 지역단위에서도 활용 가능한 새로운 ITS 아키텍처에서의 구상과 함께 통합 전국교통정보체계의 설계 및 운용 전략과 방향성을 제안하며, 넷째, 고속도로망, 국도망 등의 기간 교통망과 도시내 교통망 등 전국을 도로교통에서의 단일권역으로 하는 통합 전국교통정보체계로의 연계구축 방안을 제안하는 바이다. 이같은 통합 전국교통정보체계의 구축 및 운용 전략이 현실화 되어 추진될 경우, 통행시간 절감에 따른 기회비용(opportunity cost) 절감을 기대할 수 있을 것이다.
ABSTRACT With increasing demand for mobility, there is a growing demand for the construction of a wide area traffic management system that reduces the traffic loss cost. However, the establishment of the integrated traffic information center of the national ITS basic plan has not been enough yet. The government has implemented UTIS(Urban Traffic Information Systems) to overcome temporal and spatial constraints by providing real-time traffic information on drivers, yet, so far, there is no traffic information system that makes the road network of the whole country a single volume. Therefore, in this paper, a design and operation strategies for NTIS(National Traffic Information Systems) is proposed. The status of UTIS project that provides 62 detailed user services of ITS national basic plan and new Integrated NTIS(Integrated National Traffic Information Systems) correspond to the activation of traffic information circulation and the upgrading of tourist information have shown in this paper. The UTIS project, which was initiated into 1997 by the Korean National Police Agency and the Korea ITS Society, was launched in 2005 and has been implemented in 22 metropolitan cities in the Seoul metropolitan area and 4 cities in Busan in 2012. However, in 2015, the Board of Auditors suspected that the UTIS project might waste its budget and suspended the UTIS project. On the other hand, if NTIS system is constructed by hub-and-spoke connection with a standardized traffic information system called 'UTIS' to all major cities, drivers can utilize the traffic information anytime and anywhere, and the traffic safety services such as intersection collision prevention services and warning of road danger zone can be additionally provided through the UTIS wireless communication network. To this end, the following efforts should be made in public and private sectors. First, the built-in self-network should be used to integrate the signal control and BIS(Bus Information Systems) etc. to reduce the budget, Second, continuous technological development should be promoted for effective road management and safe traffic management in the future, such as the introduction of C-ITS developed in existing ITS, Third, it is necessary to construct an NTIS system for nationwide traffic information to solve all traffic information on all roads to Korea, and to design a new ITS architecture that can be used in the local area as well as integrated national traffic information system Design and operational strategies and directions should be proposed. Fourth, we propose a linkage method of integrated national traffic information system, which is a single area in road traffic, such as highway networks, national road networks, and urban transportation networks. If these integrated nationwide traffic information system constructions and operation strategy are implemented, it will be expected to reduce the opportunity cost due to the reduction of travel time.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000103116http://hdl.handle.net/20.500.11754/33306
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > URBAN PLANNING(도시공학과) > Theses (Master)
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