102 0

집단 내 갈등이 창의적 행동에 미치는 영향: 목표지향성의 조절효과를 중심으로

Title
집단 내 갈등이 창의적 행동에 미치는 영향: 목표지향성의 조절효과를 중심으로
Other Titles
The Effects of Intragroup Conflict and Goal Orientation on Creative Behavior
Author
이상민
Keywords
관계갈등; 과업갈등; 목표지향성; 창의적 행동; 특성활성화 이론; relationship conflict; task conflict; goal orientation; creative behavior; trait activation theory
Issue Date
2016-02
Publisher
한국인사관리학회
Citation
조직과 인사관리연구, v. 40, NO 1, Page. 73-98
Abstract
최근 집단 내 갈등에 관한 연구에서 과업갈등의 효과가 일관되지 않는 점을 설명하기 위해 갈등을 상황론적 관점으로 바라보는 접근이 활발히 시도되고 있다. 창의성 연구에서는 개인의 특성과 환경의 맥락적 특성이 상호작용을 통해 개인의 창의성 형성에 기인한다고 보는 연구들이 진행되었다. 하지만 창의적 행동에 대하여 집단 내 갈등과 개인적 특성이 갖는 상호작용을 다룬 연구는 미비하다. 따라서 본 연구는 집단 내 갈등과 개인의 목표지향성이 창의적 행동에 미치는 영향의 차이를 분석하고, 상황요인으로서 갈등과 창의적 행동의 관계에 대한 개인 특성 변수인 목표지향성의 조절효과를 밝힘으로써 조직 내 갈등관리에 관한 시사점을 도출하고자 하였다. 집단 내 갈등 유형을 관계갈등과 과업갈등으로 구분하고, 조절변수로서 개인의 목표지향성을학습목표지향성, 성과접근목표지향성, 성과회피목표지향성으로 구분하여 개인의 창의적 행동에미치는 영향을 분석하였다. 본 연구의 자료 수집을 위해 설문지 유형을 상사 대상 설문지와 부하대상 설문지로 구분하여 작성하였으며, 다양한 업종에 종사하는 근로자 144명과 근로자의 상사97명의 데이터가 분석에 최종적으로 활용되었다. 연구 결과에 따르면, 집단 내 갈등 중에 관계갈등의 경험은 창의적 행동에 부정적 영향을, 과업갈등의 경험은 창의적 행동에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 목표지향성 중에서 학습목표지향성은 창의적 행동에 긍정적 영향을, 성과회피목표지향성은 창의적 행동에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 집단 내 갈등이 창의적 행동에 미치는 영향에 대한 목표지향성의 조절효과를 분석한 결과에 따르면, 성과접근목표지향성이 과업갈등과 창의적 행동 간의 정(+)적 관계를 강화하고, 관계갈등과 창의적 행동 간의부(-)적 관계를 강화하는 유의미한 조절효과를 나타내었다. 기존에 연구되었던 갈등 연구가 집단 수준의 혁신이나 창의성에 갖는 효과만을 다루었던 반면, 본 연구는 개인의 집단 내 갈등 경험이 개인 수준의 성과에 미치는 영향에 대해 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 집단 내 상황 요인과 개인의 기질적 특성의 상호작용이 개인의 창의적행동에 미치는 영향을 규명하였으며, 집단 내 갈등과 창의적 행동 간의 관계에서 목표지향성의세 가지 요인이 갖는 상이한 역할을 분석하였다는 점에서 이론적 시사점을 갖는다. 실무적으로는집단 내 갈등 관리를 위해 개인의 기질적 특성을 고려한 인사 선발과 배치를 해야 하며 과업갈등과 창의성을 연관 짓는 교육 프로그램을 활용하는 인적자원관리의 필요성을 시사한다. The purposes of this study were to examine different effect of intragroup conflict types to individual performance and find individual trait which moderates intragroup conflicts effect, so provide insights for managing intragroup conflict properly. this study analysed the independent and joint effects of individual’s intragroup conflict(relationship conflict, task conflict) as contextual factor and goal orientation(learning goal orientation, performance-approach goal orientation, performance-avoid goal orientation) as personal characteristics to employees’ creative behavior. To test hypotheses, data collected from 144 employees and 97 their supervisors who were working in various organizations in Korea. To reduce the common method bias, employees assessed intragroup conflict and their own goal orientation, whereas supervisors assessed their subordinates’ individual creative behavior. The results showed that relationship conflict was negatively related, whereas task conflict was positively related to creative behavior. In addition, learning goal orientation was positively related and performance-avoid goal orientation was negatively related to creative behavior. Furthermore, it was found that only performance-approach goal orientation significantly moderated the relationship between intragroup conflict and creative behavior. Specifically, relationship conflict was more negative and task conflict was more positive for creative behavior when performance-approach goal orientation was high. Through the study results, we were able to ensure that each intragroup conflict type have different effect for creative behavior and individual characteristic has important role to moderate the relationship between intragroup conflict and individual performance.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024812532#http://hdl.handle.net/20.500.11754/31787
ISSN
1229-3520
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE