초등영어 5, 6학년 영어교과서 문화교육 방법 분석

Title
초등영어 5, 6학년 영어교과서 문화교육 방법 분석
Other Titles
An Analysis of the Methods of Culture Education in Elementary School English Textbooks for 5-6th Graders
Authors
김경혜
Keywords
문화교육; 초등 영어; 교과서 분석; 2009 교육 개정안; culture education; textbook analysis; 2009 national curriculum
Issue Date
2016-01
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 16, NO 1, Page. 1041-1062
Abstract
본 연구는 초등 영어과 검정교과서의 문화학숩 방법을 분석함으로써 문화교육에 대한 시사점을 얻고자 2009 개정 교육과정에 의거한 초등학교 5, 6학년 3종의 검정 교과서를 대상으로 문화 소재 및 유형과 문화배경, 그리고 문화학습 방법을 분석하고 그 결과를 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 타문화를 이해하는 소재와 우리나라와의 언어․비언어 문화차이의 비중에 비해 영어문화권의 의사소통방식과 우리 문화와 생활양식을 소개하는 소재가 상대적으로 낮아 교육과정이 개정됨에도 불구하고 소재별 불균형이 개선되지 않고 있음을 확인하게 되었다. 둘째, 문화유형별 분석에서는 물질문화, 행동문화, 정신문화의 순으로 소개되었는데 문화교육의 목적이 단순한 배경지식을 넓혀주는 데 국한된 것이 아니라 인성을 계발하는 데에도 도움이 된다는 사실을 상기하면 보다 세심한 문화내용 선택이 요구된다. 셋째, 문화배경별 분석에서는 Expanding Circle, 즉 영어를 외국어로 사용하는 국가가 해당되는 권역이 높은 비율로 출현하고 이 권역에서도 아시아, 유럽, 북아메리카 대륙만을 많이 다루는 등 문화배경이 편중되어 있음을 알 수 있었다. 학생들이 좀 더 다양한 문화를 접하고 편견을 갖지 않도록 아직 잘 알려지지 않은 나라들의 문화를 교과서에서 주의 깊게 다뤄야할 필요가 있다. 넷째, 대부분의 교과서가 문화학습 방법으로 단순하게 교사의 설명이나 CD-ROM을 통해 내용을 이해하며 인터넷을 통해 스스로 정보를 찾아보도록 하는 조사학습을 제시하고 있었다. 보다 의미 있는 경험을 통해 문화의 다양성을 이해하고 문화 감수성을 키울 수 있도록 역할극, 프로젝트 학습, 비교학습, 발표학습 등과 같이 문화 학습 방법을 다양화할 필요가 있다. The purpose of this study is to draw implication on culture education in the elementary school level by analyzing the cultural contents in the English textbooks based on the 2009 revised Elementary English National curriculum. For this purpose, the researchers investigated the cultural contents in the three widely-used elementary English Textbooks in terms of cultural topics, types, backgrounds and the ways of teaching culture. Findings of the study are as follows: First, cultural understanding was found to be the most frequent topic among the four topic categories: linguistic and non-linguistic communication methods in English-speaking culture, the understanding of different cultures, the differences between the native culture and others, and introducing one’s native culture. Second, material culture and behavioral culture are covered frequently in the textbooks whereas spiritual culture aspects were uncommon. Third, as for the cultural backgrounds, which were anlayzed by Kachru(1985) model, the countries of Expanding Circle were introduced most frequently and diversely. Then came Inner Circle and Outer Circle countries. By continent, the ratios of African and South American cultural contents were much lower than those of European and Asian cultures. Fourth, the teaching methods in most textbooks were not varied and failed to offer students diverse chances to experience other cultures. In conclusion, English textbooks are important resources to teach culture especially in the EFL environment. Therefore, textbooks need to cover wider range of intercultural subjects including cultural similarities and differences in order to raise students’awareness and sensitivity of diverse cultures.
URI
http://www.newnonmun.com/article=10752474?http://hdl.handle.net/20.500.11754/30332
ISSN
1598-2106
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