286 0

한국과 중국 시청자의 드라마 취향 프로파일 비교

Title
한국과 중국 시청자의 드라마 취향 프로파일 비교
Other Titles
The Map of Drama Tastes of Korean and Chinese Television Viewers
Author
신혜선
Keywords
취향; 드라마 시청자; 감성; 중국 시청자; 한국 시청자; 외국 드라마 수용; tastes; drama viewer; sensibility; Chinese viewers; Korean viewers; foreign drama reception
Issue Date
2015-12
Publisher
한중인문학회
Citation
한중인문학연구, Page. 169-198
Abstract
이 글은 드라마 텍스트가 갖는 특성과 시청자의 반응과 해석의 상호작용이 만들어내는 드 라마 취향에 주목하여 ‘한국과 중국 시청자들의 드라마 소비 취향 프로파일’을 분석하였다. 한 국과 중국의 드라마 시청자에 대한 설문조사를 바탕으로, 두 나라 시청자들의 ‘취향지도’(map of drama tastes)를 그려보았다. 그 결과 한국 시청자의 취향 지도에서 네 가지, 중국 시청자 의 취향 지도에서 세 가지 서로 다른 감성을 발견했다. 우선 한국 시청자의 드라마 소비 취향은 1) 판타지적 설정으로 사회적 권위와 규범을 희화 화하고 조롱하는 ‘천방지축의 감성’, 2) 현실적 소재와 대리 경험하고 싶은 비현실적 낭만을 결합한 ‘환상적 낭만의 감성’, 3) 현실의 특징적인 부분을 포착하여 치밀하게 묘사하는 ‘정련된 현실을 좋아하는 감성’, 4) 자신의 욕망을 위해 고군분투하는 인물이 등장하는 ‘절치부심의 감 성’으로 나뉘었다. 반면 중국 시청자의 드라마 소비 취향은 1) 공상적 설정 속에 감정을 거침없이 표현하는 ‘폭풍공상의 감성’, 2) 있는 그대로의 현실을 가감 없이 제시하는 ‘냉철한 현실 부검의 감성’, 3) 일상 속 갈등을 슬기롭게 넘어서는 지혜롭고 명랑한 여성 주체가 등장하는 ‘갈등을 넘어 새로운 꿈을 추구하는 감성’으로 나뉘었다. 이 결과를 통해 드라마에 내재하는 속성뿐만 아니 라 시청자가 그 드라마를 어떻게 느끼는지에 따라 다양한 취향이 존재할 수 있음을 확인할 수 있었다. This study examines ‘drama taste profiles of Korean and Chinese viewers’ with particular focus on the premise that drama tastes are created amongst the interaction between the text, and viewers’ response and interpretation. Based on the survey of Korean and Chinese drama consumers, it is possible to draw ‘the maps of drama tastes’ which explain the contents and viewing patterns of Korean, American, Japanese and Chinese dramas. As a result, the study discovered 4 distinctive drama ‘taste profiles’ of Korean viewers and 3 profiles of Chinese viewers. Firstly, the drama tastes of Korean viewers are divided into 1) ‘Sensibility of Recklessness’ that lampoons and ridicules social authority and rules via fantasy, 2) ‘Sensibility of Fantastic Romance’ that combines realistic aspects and unrealistic romance, 3) ‘Sensibility of Refined Reality’ that well defines and elaborates distinctive features of reality, and 4) ‘Sensibility of Struggle’ that features a character who strives for one’s desire. On the other hand, the drama tastes of Chinese viewers are 1) ‘Sensibility of Fierce Daydream’ where characters reveal their explosive emotions in fantasy, 2) ‘Sensibility of Through Autopsy on Reality’ that presents naked reality without any articulation, and 3) ‘Sensibility to Pursue a New Dream by Overcoming Challenges’ that features a cheerful heroine who overcomes everyday challenges wisely. These different sensibilities suggest that there can be multiple tastes of drama consumption shaped by both innate quality of the text and viewers’ response.
URI
http://kochih.scholarweb.kr/sc_search/retrieve/000000005258http://hdl.handle.net/20.500.11754/29358
ISSN
1598-0383
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > INSTITUTE OF CHINESE STUDIES(중국문제연구소) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE