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아동상담자의 슈퍼비전경험과 역전이 관리능력 간 관계에서 대인관계성향의 중재효과

Title
아동상담자의 슈퍼비전경험과 역전이 관리능력 간 관계에서 대인관계성향의 중재효과
Other Titles
The Moderating Effects of Interpersonal Relation Dispositions on the Relationship between Supervision Experiences and Countertransference Management Abilities in Child Counselors
Author
김현수
Keywords
대인관계성향; 슈퍼비전; 역전이 관리능력; 중재; interpersonal relation disposition; supervision; countertransference management abilities; moderation
Issue Date
2015-11
Publisher
한국놀이치료학회
Citation
한국놀이치료학회지, v. 18, NO 4, Page. 265-284
Abstract
본 연구는 아동상담자의 슈퍼비전경험 및 대인관계성향과 역전이 관리능력 간 관계를 검토하고 슈퍼비전경험과 역전이 관리능력과의 관계에서 대인관계성향의 중재효과를 검증하는데 그 목적이 있었다. 서울, 경기, 인천 지역에서 만 18세 미만의 아동을 상담하고 있는 상담자 116명이 경력/훈련 질문지, 대인관계성향척도, 역전이요인검사(Countertransference Factors Inventory)를 완성하였다. 슈퍼비전경험과 역전이 관리능력 간 상관을 살펴본 결과, 슈퍼비전횟수로 측정된 슈퍼비전경험은 역전이 관리능력들 중 개념화기술과만 유의미한 정적 상관을 보였다. 상담자 대인관계성향과 역전이 관리능력 간 관계에서는 독립-책임적 대인관계성향과 동정-수용적 대인관계성향이 다섯 역전이 관리능력 차원들(자기통찰, 자기통합, 공감능력, 불안관리, 개념화기술)과 유의미한 정적 상관을, 그리고 반항-불신적 대인관계성향이 자기통합능력과 불안관리능력과 유의미한 부적 상관을 이루는 것으로 나타났다. 대인관계성향의 중재효과를 살펴본 결과, 슈퍼비전경험이 자기통합능력과 공감능력에 영향을 미치는데 있어 독립-책임적 대인관계성향과 반항-불신적 대인관계성향이 각각 중재 역할을 하는 것으로 나타났다. 또한 반항-불신적 대인관계성향은 슈퍼비전경험과 불안관리능력 사이를, 동정-수용적 대인관계성향은 슈퍼비전경험과 공감능력 사이를 중재하는 것으로 나타났다. 중재 효과들의 임상적 함의와 아동상담자의 역전이 관리능력 향상을 위한 슈퍼비전 방안들이 논의되었다. This study aimed at examining the relations of child counselors`` supervision experiences (SE) and interpersonal relation dispositions to countertransference (CT) management abilities and exploring a potential moderating role of interpersonal relation dispositions in the relationship between SE and CT management abilities. A total of 116 child counselors practising in Seoul, Kyunggi and Incheon areas completed the Professional/Training Experiences Survey, Interpersonal Relation Dispositions Scale, and Countertransference Factors Inventory. Correlational analyses showed positive correlations between SE and conceptualizing skills and between independent-responsible and empathic-acceptable dispositions and five CT management abilities (self-insight, self-integration, empathy, anxiety management, and conceptualizing skills), while showing negative correlations between resistant-distrustful disposition and self-integration and anxiety management. With regard to a moderation, independent-responsible disposition and resistant-distrustful disposition each was found to moderate between SE and self-integration and between SE and empathy. Resistant-distrustful disposition was found to moderate between SE and anxiety management and empathic-acceptable disposition between SE and empathy. Implications of these moderations to clinical practices were discussed and supervision components to improve child counselors`` CT management abilities were contemplated.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3372982http://hdl.handle.net/20.500.11754/28624
ISSN
1229-0858
DOI
10.17641/KAPT.18.4.1
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