1956년 한국가정법률상담소의 설립과 호주제 폐지를 향한 기나긴 여정

Title
1956년 한국가정법률상담소의 설립과 호주제 폐지를 향한 기나긴 여정
Other Titles
The long journey towards the abolition of “Hojuje” in South Korea
Authors
소현숙
Keywords
Korea Legal Aid Center for Family Relations (KLACFR); movement for revision of the family law; “Hojuje”
Issue Date
2015-11
Publisher
역사문제연구소
Citation
역사비평, NO 113, Page. 72-94
Abstract
해방 이후 70년 동안 한국 여성운동이 이룩한 가장 크고 역사적인 성과 중 하나는 2005년도의 호주제 폐지이다. 여성을 가족 내에서 종속적인 존재로 만드는 핵심적 제도였던 호주제의 폐지는 1950년대 태동하여 반세기 이상 지속되었던 가족법개정운동의 결실이었다. 그리고 1956년 가정법률상담소의 설립은 가족법개정운동이 조직적으로 시작된 변곡점이 된다고 할 수 있다. 최초의 여성변호사 이태영에 의해 설립된 가정법률상담소는 어려운 처지에 놓인 여성들의 법적 구제활동 뿐만 아니라 여성의 권리를 반영한 가족법을 쟁취하기 위한 운동의 선봉에 서서 그 구심점 역할을 했다. 초창기였던 1960~80년대까지도 개정운동이 여성운동이라는 정체성에 기반하여 진행되었던 데 비해, 1990년대 후반부터 개정운동은 시민들의 연대 속에서 보다 대중적인 운동으로 확산되어 갔다. 이러한 변화는 민주화 이후의 새로운 세대의 등장, 정치권력 재편뿐만 아니라 이혼 재혼, 국제결혼 가정의 증가와 같은 가족 다양성의 증대가 그 배경이 되었다. 피해자의 목소리를 들어내고 그들의 편에서 법 개정을 통해 사회변화를 이끌어 낸 한국 가족법개정운동의 역사는 서구 여성의 참정권운동에 비견되는 승리한 여성운동의 역사로서 자리매김 될 것이고 가정법률상담소의 설립은 그 변곡점으로 기억될 수 있을 것이다. The abolition of “Hojuje” was the greatest historical success that Korean feminists achieved during the 70 years that followed the emancipation of Korea. Hojuje was a fundamental law that made women subordinate members of a family. Its abolition was the result of a movement to revise family law that lasted for over half a century, from the 1950s to 2005. The Korea Legal Aid Center for Family Relations (KLACFR) was a pivotal part of this movement. The KLACFR was established in 1956 by Lee Tae-Young, the first Korean female lawyer; it not only supported women to obtain their legal rights, but also worked to achieve a family law that reected women’s equality. The movement was identied as a feminist movement from the 1950s to the 1980s, but it became a civil movement as more citizens began participating in its eorts in the late 1990s. is change was possible because of the rise of a new generation, the reorganization of political power, and the growing diversity of family types, such as divorced families, stepfamilies, and multicultural families, following the democratization of South Korea.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06566047http://hdl.handle.net/20.500.11754/28570
ISSN
1226-1279
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > RESEARCH INSTITUTE OF COMPARATIVE HISTORY & CULTURE(비교역사문화연구소) > Articles
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