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에밀 쿠스트리차 영화의 환상성과 시대의 알레고리

Title
에밀 쿠스트리차 영화의 환상성과 시대의 알레고리
Other Titles
Allegory and fantasy of Emir Kusturica’s film
Author
정태수
Keywords
에밀 쿠스트리차; 동유럽 영화; 유고슬라비아; 티토; 밀로셰비치; 알레고리; 환상성; 마술적 사실주의; Emir Kusturica; Eastern Europe Cinema; Yugoslavia; Josip Broz Tito; Slobodan Milosevic; Allegory; Fantasy; Magical Realism
Issue Date
2015-11
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Citation
현대영화연구, v. 22, Page. 287-325
Abstract
에밀 쿠스트리차는 1981년 첫 장편 데뷔작 이후 오늘날까지 8편의 장편 극영화를 만들면서 1941년 나치의 지배에서부터 각 공화국 간의 내전과 독립, 그리고 민주주의와 자본주의의 도입에 이르기까지 매우 격렬하고 역동적인 시대의 흐름을 시대적 배경으로 삼고 있다. 여기에 집시들의 가난한 삶과 무슬림과의 갈등 등의 소재들이 추가되어 그의 영화는 대담하면서도 위험한 작품들이다. 그의 영화에는 여전히 사회와 개인의 문제, 정권과 이데올로기에 대한 발언들이 빠지지 않으면서 여전히 자기만의 방식과 화법을 구사하고 있다. 특히 쿠스트리차의 장편 극영화 8편은 당시 정치적으로 혼란스러웠던 다른 국가들의 영화와 마찬가지로, 민감한 정치 사항들에 대해 직접적으로 비판하거나 사실적 묘사를 하기 보다는, ‘환상성’과 ‘알레고리’의 방법을 통해 보다 은유적이고 함축적으로 관객들에게 이야기하고 있다그의 영화는 현실과 꿈, 혹은 현실 속 비현실의 상황이 항상 ‘환상적’으로 등장하는데, 현실과 환상의 세계가 분리되어 나타나는 것이 아니라 두 세계의 공존을 통해 그 경계를 모호하게 만들어버린다. 또한 그는 ‘비유’의 방법으로서 벤야민식 의미의 ‘알레고리’를 사용하고 있다. 현실을 기준으로 하여 여기서 벗어난 것에 대한 ‘명백한 가시화’의 환상성과 역사와 이데올로기를 그대로 담아내는 알레고리의 기법은 쿠스트리차의 영화에서 주된 영화 표현 방식으로 사용되고 있다. 이러한 역사성과 시대성을 과거와 현실을 통해 환상적으로 재현하여 시대의 알레고리를 묘사하였고 극적인 요소들을 통해 현실과 비현실의 경계의 모호한 경계를 효과적으로 표현하였다. 또한 비현실적 상황의 현실적인 전개 방식인 ‘마술적 사실주의’에 따라서 관객들에게 ‘진짜 현실’을 일깨워주는 방식으로 사회적 경각심을 놓치지 않았다. Emir Kusturica has made eight feature films since his first feature film debut in 1981 until today. A very intense and dynamic flow of time ranging from Nazi domination of the 1941 civil war and independence, and the introduction of democracy and capitalism make it a historical background. Here the conflict of the poor life of gypsies and Muslims are material to his film work is bold yet risky. His films still do not fall for their comments to social and personal problems, the regime and ideology. Especially Feature film 8 side of Kusturica, like the film in other countries confused at the time politically, for sensitive political matters criticisms directly, or than a realistic description, implicitly audience through the process of ‘fantasy’ and ‘allegory’ They are talking to. His films have appeared Present Situation and dreams, reality or unreality is always ‘fantastic’. Is the world of reality and fantasy blur the boundaries separating’ll make it through the coexistence of two worlds, not shown. He also uses the allegory of Benjamin as a way of analogy. Method of allegory that capture the history and ideology, as it has been used as the main movie in a movie representation of Kusturica. This historic castle was to recreate a fantastic performance period through the past and the reality of the times ambiguous allegory depicting the boundaries of the boundaries between reality and unreality effectively expressed through dramatic elements. Also it did not miss a realistic way deploy social awareness in a way that reminds us the ‘real reality’ to audiences in accordance with the “magical realism” of unrealistic situations.
URI
https://cocri.jams.or.kr/po/volisse/sjPubsArtiPopView.kci?soceId=INS000005143&artiId=SJ0000000194&sereId=SER000000001&submCnt=1http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3375712http://hdl.handle.net/20.500.11754/28561
ISSN
1975-5082
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > THEATER AND FILM(연극영화학과) > Articles
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