579 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2017-08-18T00:31:26Z-
dc.date.available2017-08-18T00:31:26Z-
dc.date.issued2015-11-
dc.identifier.citation관광연구저널, v. 29, NO 11, Page. 21-36en_US
dc.identifier.issn1738-3005-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06643252?TotalCount=1&Seq=1&q=%5B%EB%AA%A8%ED%97%98%EA%B4%80%EA%B4%91%EC%9E%90%EC%9D%98%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EB%8F%84%EC%A0%84%20%EC%88%98%EC%A4%80%EA%B3%BC%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EA%B8%B0%EC%88%A0%20%EC%88%98%EC%A4%80%EC%9D%B4%20%EC%B5%9C%EC%A0%81%EA%B2%BD%ED%97%98%EC%97%90%20%EB%AF%B8%EC%B9%98%EB%8A%94%20%EC%98%81%ED%96%A5%C2%A7coldb%C2%A72%C2%A751%C2%A73%5D&searchWord=%EC%A0%84%EC%B2%B4%3D%5E%24%EB%AA%A8%ED%97%98%EA%B4%80%EA%B4%91%EC%9E%90%EC%9D%98%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EB%8F%84%EC%A0%84%20%EC%88%98%EC%A4%80%EA%B3%BC%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EA%B8%B0%EC%88%A0%20%EC%88%98%EC%A4%80%EC%9D%B4%20%EC%B5%9C%EC%A0%81%EA%B2%BD%ED%97%98%EC%97%90%20%EB%AF%B8%EC%B9%98%EB%8A%94%20%EC%98%81%ED%96%A5%5E*&Multimedia=0&isIdentifyAuthor=0&Collection=0&SearchAll=%EB%AA%A8%ED%97%98%EA%B4%80%EA%B4%91%EC%9E%90%EC%9D%98%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EB%8F%84%EC%A0%84%20%EC%88%98%EC%A4%80%EA%B3%BC%20%EC%A7%80%EA%B0%81%EB%90%9C%20%EA%B8%B0%EC%88%A0%20%EC%88%98%EC%A4%80%EC%9D%B4%20%EC%B5%9C%EC%A0%81%EA%B2%BD%ED%97%98%EC%97%90%20%EB%AF%B8%EC%B9%98%EB%8A%94%20%EC%98%81%ED%96%A5&isFullText=0&specificParam=0&SearchMethod=0&Sort=1&SortType=desc&Page=1&PageSize=20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/28557-
dc.description.abstract지각된 도전과 기술 수준은 최적경험의 상태와 수준을 보다 구체적이고 합리적으로 예측할 수 있는 선행변수로 꾸준히 다루어져 왔다. 플로우 이론을 통해 제시된 플로우 모델은 지각된 도전과 기술 수준을 동시에 고려함으로서 최적경험 수준의 상태를 제시한다. 왜냐하면 플로우 이론은 강도와 방향성을 갖는 최적각성추구 추동으로 인한 심리적 및 행동적 반응으로서 지각된 도전과 기술 수준의 결과를 최적경험의 수준으로 나타내고 있기 때문이다. 그러나 모험관광 분야의 많은 선행연구에서는 강도와 방향성을 갖는 추동의 특성을 기초로 두 변수를 동시에 고려하여 최적경험의 상태와 수준을 예측하지 못했다. 따라서 본 연구에서는 모험관광에서 지각된 도전 수준과 지각된 기술 수준이 최적경험 수준에 미치는 영향을 규명해보고자 선행연구에 근거하여 스노보더를 대상으로 실증적 조사를 실시하였다. 조사된 자료를 토대로 분석한 결과 모험관광에서 지각된 도전 수준은 최적경험을 구성하는 주의집중, 행동과 의식의 결합, 시간왜곡, 그리고 통제감 요인에 유의한 영향을 미쳤으며, 지각된 기술 수준은 통제감에만 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 지각된 도전과 기술 수준의 상호작용은 주의집중에만 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 아울러 최적경험의 수준은 지각된 도전과 기술 수준의 강도와 방향성에 따라 일정한 양식을 나타냈다. Perceived Challenge and Perceived Skill levels have long been considered leading variables to estimate assuredly the state, and level, of an individual’s Optimal Experience. Flow theory and its model indicate that these two variables have to be understood dynamically, and considered simultaneously, to estimate the state and level of Optimal Experience. Flow theory and its model are based upon the premise that the level of Perceived Challenge and Perceived Skill are resultants from the psychological and behavioral responses from the Optimal Arousal Seeking Drive, which has intensity and direction. However, previous research in the field of adventure tourism has not considered these two variables as Drives, and has only considered either Perceived Challenge, or Perceived Skill separately. To date these two variables have not been considered simultaneously. It is the purpose of this research to examine the influence of the levels of Perceived Challenge and Skill on Optimal Experience in Adventure Tourism Participants within the snowboarder population. The results indicate Perceived Challenge level significantly influence on Concentration, Merging of Action & Awareness, Transformation of Time, and Paradox of Control factors among Optimal Experience. However, Perceived Skill level significantly influence on Paradox of Control only. Interaction of the Perceived Challenge and Perceived Skill levels significantly positive influence on Concentration. Moreover, Optimal Experience level showed regular patterns of intensity and direction through Perceived Challenge and Perceived Skill levels.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국관광연구학회en_US
dc.subjectAdventure Tourismen_US
dc.subjectLevel of Perceived Challengeen_US
dc.subjectLevel of Perceived Skillen_US
dc.subjectOptimal Experienceen_US
dc.subject모험관광en_US
dc.subject지각된 도전 수준en_US
dc.subject지각된 기술 수준en_US
dc.subject최적경험en_US
dc.title모험관광자의 지각된 도전 수준과 지각된 기술 수준이 최적경험에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeThe Influence of the Levels of Perceived Challenge and Skill on Optimal Experience in Adventure Tourism Participantsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no11-
dc.relation.volume29-
dc.relation.page21-36-
dc.relation.journal관광연구저널-
dc.contributor.googleauthor한승훈-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.contributor.googleauthorHan, Seung-Hoon-
dc.contributor.googleauthorKim, Nam-Jo-
dc.relation.code2015040277-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidnjkim-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE