Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 서민석 | - |
dc.date.accessioned | 2017-04-18T01:55:39Z | - |
dc.date.available | 2017-04-18T01:55:39Z | - |
dc.date.issued | 2015-08 | - |
dc.identifier.citation | 기술혁신연구, v. 23, NO 3, Page. 287-316 | en_US |
dc.identifier.issn | 1598-1347 | - |
dc.identifier.uri | http://db.koreascholar.com/Article?code=312758 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11754/26744 | - |
dc.description.abstract | 차량산업의 기술 패러다임이 소비자의 편의 및 안전기능의 증가와 기술융합(Convergence)과 더불어 소프트웨어가 핵심적 역할을 하는 시스템기반의 융합 아키텍처 형태로 진화하고 있다. 이처럼 소프트웨어가 핵심 혁신요소로 대두되는 환경에 따라 R&D 개발 프로세스를 기계, 품질, 소프트웨어 등 이질적 프로세스를 통합하려는 시도가 있어왔지만, 실제 산업현장에서는 각각의 개발 프로세스가 개별적으로 운영되고 있어 이러한 혼란을 방지하기 위한 실용적 통합 R&D 프로세스의 개발이 요구되고 있다. 본 연구에서는 프로세스 통합관련 기존 연구를 토대로 주요한 프로세스 통합 요건들을 분석하고, 실제 차량 산업현장의 문제점 조사 및 분석을 통해 차량 전장품에 적합한 R&D 프로세스의 통합 모형 및 통합 프로세스를 제시하였다. 특히, 부품 단계에서부터 완성차 단계까지 연결된 통합 프로세스를 개발하기 위하여 실제 산업계의 완성차와 전장품 업체에서 적용하고 있는 개별 프로세스의 장단점을 비교 분석하였고, 전장품의 구성요소인 시스템, 소프트웨어, 하드웨어 등 분야별 프로세스의 상관관계 연구를 통해 수행하였다. 마지막으로 본 연구에서 제시한 통합 프로세스 모델은 현재 일부 전장품 업체에 적용되고 있으며, 모델 개선을 위한 모니터링을 진행하고 있다. The trend of R&D in automotive electronics industry is shifting towards ECU(Electronic Control Units) based on softwares which requires technology convergence to accommodate customers’ requests on safety and convenience. The trend requires systemized R&D paradigm which reflects increased role of softwares. As the softwares became the core components in automotive innovation, there has been wide range of efforts to introduce software R&D processes and methodologies such as CMMI, A-SPICE and ISO-26262 etc. However, R&D departments in the industry fields are confronted with conflicts which arise from discrepancies among the individual process. In this study, we focus on suggesting our integrated and systematic R&D process with the aim of alleviating the conflicts and confusions. For this purpose, we analyze the cases of Korean automotive electronics companies to compare various R&D processes in the field and their relationships. Based on the analysis, we derive and suggest our model of R&D process which effectively integrate ISO/TS-16949 for manufacturing quality and CMMI, A-SPICE, ISO-26262 for system with softwares. | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 기술경영경제학회 | en_US |
dc.subject | 자동차 R&D 프로세스 | en_US |
dc.subject | 전장시스템 개발프로세스 통합 | en_US |
dc.subject | CMMI | en_US |
dc.subject | A-SPICE | en_US |
dc.subject | ISO-26262 | en_US |
dc.subject | ISO/TS-16949 | en_US |
dc.subject | 신제품개발프로세스 | en_US |
dc.subject | Automotive R&D process | en_US |
dc.subject | Development process integration of E/E systems | en_US |
dc.subject | CMMI | en_US |
dc.subject | A-SPICE | en_US |
dc.subject | ISO-26262 | en_US |
dc.subject | ISO/TS-16949 | en_US |
dc.subject | New product development process | en_US |
dc.title | 차량 전장품의 R&D 프로세스 통합 연구: 신제품 개발 프로세스 | en_US |
dc.title.alternative | A Study of R&D Process Integration in Automotive E/E Systems: New Product Development Process | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.no | 3 | - |
dc.relation.volume | 23 | - |
dc.identifier.doi | 10.14383/SIME.2015.23.3.287 | - |
dc.relation.page | 287-316 | - |
dc.relation.journal | 기술혁신연구 | - |
dc.contributor.googleauthor | 주백수 | - |
dc.contributor.googleauthor | 서민석 | - |
dc.contributor.googleauthor | Joo, Baegsu | - |
dc.contributor.googleauthor | Suh, Minseok | - |
dc.relation.code | 2015041308 | - |
dc.sector.campus | S | - |
dc.sector.daehak | GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF TECHNOLOGY MANAGEMENT | - |
dc.identifier.pid | mssuh | - |
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