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dc.contributor.author현성협-
dc.date.accessioned2017-03-08T00:42:15Z-
dc.date.available2017-03-08T00:42:15Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citation관광연구저널, v. 29, NO 6, Page. 81-98en_US
dc.identifier.issn1738-3005-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06643350-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/25919-
dc.description.abstract본 연구는 게임전시회 참관객 만족도에 영향을 미치는 환경적 단서 요인들이 무엇인지 밝히고 참관객들의 브랜드 인지도와 제품과 서비스 혁신 전도성 지식 공유 행동에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. 설문조사를위해 2014년 11월 20일부터 23일까지 부산 벡스코에서 열린 지스타 2014 전시회 기간 동안 참관을 마치고 나오는 관람객들을 대상으로 출구조사를 실시하였다. 연구개념 들 간의 영향관계를 파악하기 위한 구조방정식 모형이 도출되었고 분석 결과는 다음과 같다. 게임전시회의 정보서비스, 프로그램, 부스직원 행동, 기념품, 대기시간이 참관객만족에 영향을 미쳤고, 특히 프로그램과 부스직원 행동이 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 환경적 단서의 음식과 시설은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 게다가 참관객 만족은 브랜드 인지와 혁신 전도성 지식 공유행동과 강한 영향관계가 성립하는 것으로 나타났다. 이는 게임전시회의 정보서비스, 프로그램, 부스직원 행동, 기념품, 대기시간이 참관객의 브랜드 인지와 혁신 전도성 지식 공유 행동에 간접적으로 긍정적인 영향을 준다는 것을 의미한다. The purpose of this study was to investigate the relationships among exhibition's environmental cues, visitor’s satisfaction, brand awareness and innovation-conductive knowledge sharing intention. Based on a thorough review of the literature, theoretical relationships among study variables(environmental cues, visitor’s satisfaction, brand awareness, innovation-conductive knowledge sharing intention) were proposed. In addition, a structural model involving these proposed relationships was formulated. The proposed model was tested using the data collected from exhibition visitors in G-STAR 2014 exhibition, BEXCO, Busan city, Republic of Korea. The survey was performed in the exhibition period, 20th(Thu) ~ 23rd(Sun), November, 2014, 4 days with 360 visitors who finished the touring of the exhibition. But 349 out of 360 were used for the analysis except for the unfaithful responses. Authors found that the greater the degree of information service, program, souvenir, booth staffs and waiting time of exhibition, the greater the visitor’s satisfaction was. In addition, the visitor’s satisfaction was related positively on the brand awareness and innovation-conductive knowledge sharing. The findings imply that the information service, program, souvenir, booth staffs and waiting time of exhibition had indirect effect on visitor’s brand awareness and innovation-conductive knowledge sharing positively. Theoretical/practical implications were discussed and further research was suggested in this study.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국관광연구학회en_US
dc.subject지스타en_US
dc.subject게임전시회en_US
dc.subject환경단서en_US
dc.subject만족en_US
dc.subject브랜드 인지en_US
dc.subject혁신 전도성 지식 공유 행동en_US
dc.subjectG-STARen_US
dc.subjectEnvironmental cuesen_US
dc.subjectSatisfactionen_US
dc.subjectBrand awarenessen_US
dc.subjectInnovation-conductive knowledge sharingen_US
dc.title게임전시회의 환경적 단서, 참관객 만족, 브랜드 인지, 혁신 전도성 지식 공유 간 관계: 부산 지스타 2014를 대상으로en_US
dc.title.alternativeThe Relationship Among Game Exhibition`s Environmental Cues, Visitor`s Satisfaction, Brand Awareness and Innovation-Conductive Knowledge Sharing: The Case of Busan G-STAR 2014en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume29-
dc.relation.page81-98-
dc.relation.journal관광연구저널-
dc.contributor.googleauthor최윤석-
dc.contributor.googleauthor정주현-
dc.contributor.googleauthor현성협-
dc.contributor.googleauthorChoe, Yunseok-
dc.contributor.googleauthorJung, Joohyun-
dc.contributor.googleauthorHyun, Sunghyup-
dc.relation.code2015040277-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidsshyun-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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