표준석탄화력 발전소 해수온도 상승에 따른 복수기 압력 손실 최소화 방안

Title
표준석탄화력 발전소 해수온도 상승에 따른 복수기 압력 손실 최소화 방안
Other Titles
A Study on Minimizing of Condenser Pressure Loss according to the Temperature Rise of the Seawater for Korean Standard Coal-fired Power Plants
Authors
문승재
Keywords
복수기 압력; 손실비용; 열소비율; 관리도; condenser pressure; cost of poor quality; heat rate; control chart
Issue Date
2015-06
Publisher
사단법인 한국플랜트학회
Citation
플랜트학술논문집(KOREAN JOURNAL OF PLANT ENGINEERING), v. 11, NO 2, Page. 45-51
Abstract
손실비용을 고려하여 발전소 효율에 큰 영향을 미치는 복수기의 운전 관리 방안을 연구하였다. 2013년 S발전소의 해수온도는 복수기 압력과 뚜렷한 상관관계를 보였으며, 해수온도가 변화함에 따라 복수기 압력은 설계 압력 38.1 ㎜Hg 보다 -1.7􀅭+20 ㎜Hg의 차이로 운전되었다. 제작사에서 제시한 열소비율 보정곡선을 통해 복수기 압력 1 ㎜Hg 증가시 1,2호기 0.0201%, 3,4호기 0.0155%의 효율 손실과 1,2호기 12,830 원/h, 3,4호기 9,832 원/h의 시간당 손실비용이 발생함을 알 수 있었다. 또한 계절별 대응운전, 설비 노후화, 예방정비 시점에 따른 손실비용의 차이를 확인하고 월별 관리범위를 설정하였다. 이를 통해 운전 관리범위 준수, 손실비용을 고려한 정비 계획 수립으로 최소 2.5억원/년(1호기, 40일 정비)의 관리적 손실을 줄일 수 있을 것으로 판단된다. In this paper, studied condenser operating management which is affecting power plants efficiency considering the cost of poor quality. Sea water temperature and condenser pressure have clear correlation in S power plants. As the sea water temperature changes, condenser pressure changed -1.7􀅭+20㎜Hg from design condenser pressure(38.1 ㎜Hg). Use the heat rate correction curve from manufactory company, realized that efficiency and cost of poor quality changed 0.0201%, 12,830 won/h at Unit #1,2 but 0.0155%, 9,832 won/h when condenser pressure 1 ㎜Hg rise. Also, checked that it is changed depend on seasonal corresponding operation, plant ageing and the point of preventive maintenance like overhaul maintenance. This study said if we considered complying with management range and planning overhaul maintenance, then it could help reducing operating maintenance losses minimum 2.5 billion won per 1 year (case : Unit #1, forty days maintenance).
URI
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/article/articleSearchResultDetail.do?cn=JAKO201510661372397http://hdl.handle.net/20.500.11754/25846
ISSN
1976-8702
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > MECHANICAL ENGINEERING(기계공학부) > Articles
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