반복 인출을 촉진하는 문제집 풀이 방법이 기억과 메타인지적 판단에 미치는 영향: 학업성취 수준에 따른 차이를 중심으로

Title
반복 인출을 촉진하는 문제집 풀이 방법이 기억과 메타인지적 판단에 미치는 영향: 학업성취 수준에 따른 차이를 중심으로
Other Titles
Effects of Strategy to Help Repeated Memory Retrieval on Students’ Memory and Metacognitive Judgments : Moderating Effects of Academic Achievement Level
Authors
신태섭
Keywords
반복 인출; 기억; 메타인지적 판단; 학업성취 수준; 학습 전략; Repeated Retrieval; Memory; Judgments of Learning; Academic Achievement Level; Learning Strategies
Issue Date
2015-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, v. 16, NO 2, Page. 315-339
Abstract
본 연구의 목적은 문제집 활용 학습 과정에서 학습자의 반복적인 인출을 촉진하는 방법으로 문제집이 아닌 정답지에 정답을 적게 하고, 채점은 문제집에 한 다음, 복습 과정에서 인출을 유발하게 하는 것이 일반적인 문제집 풀이 과정보다 학습자의 기억과 메타인지적 판단에 더 긍정적인 영향을 미칠 수 있는지 확인하는 것이었다. 이를 위해 경상남도와 경기도에 소재한 2개 초등학교 5학년과 2개 중학교 1학년 총 12개 학급 308명을 대상으로 연구를 진행하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교와 중학교 모두 반복 인출을 촉진하는 문제집 풀이 방법이 학습자들이 일반적으로 수행하고 있는 단일 인출 문제집 풀이 방법보다 학습자의 기억에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습자의 기억에 대한 학업성취 수준과 문제집 풀이 방법 간 상호작용효과는 확인되지 않았다. 셋째, 초등학교의 경우 반복 인출 문제집 풀이 방법이 단일 인출 문제집 풀이 방법보다 메타인지적 판단 정확도에 더 긍정적인 영향을 미치는 반면, 중학교의 경우 문제집 풀이 방법에 따른 메타인지적 판단 정확도에 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 학업성취 수준별로 보았을 때 초등학교의 (하) 성취집단에서만 메타인지적 판단 시점과 문제집 풀이 방법 간에 메타인지적 판단 정확도에 미치는 상호작용 효과가 나타났다. 본 연구결과는 반복적인 인출을 촉진하는 문제집 풀이 방법이 학습효과를 높일 수 있음을 시사한다. The purpose of this study was to examine the effects of workbook using strategy that let students to mark answers on answer sheet and to make correction on workbook first, then encourage students to retrieve by these correction at workbook on students’ memory and metacognitive judgment rather than a typical workbook using strategy in learning. Data was collected from 308 elementary and middle school and it generally supported our hypotheses. As a result, first, the new workbook using strategy that we proposed were led students’solid memory than the previous strategy. Students who used the new proposed strategy reported significantly higher memory in both elementary and middle school. Second, however, the effects of new proposed strategy were not differentiated by students’achievement level. Third, in terms of metacognitive judgement, the new proposed strategy led significantly higher accuracy in elementary schol while it was not in middle school. Especially, students with low achievement in elementary school showed a significant benefit from the interactive effects between a time for metacognitive judgement and a workbook using strategy on their metacognitive accuracy. To summarize, the new proposed workbook strategy which encourages repeated retrieval may facilitate students’academic performance than previous strategy which encourage students to retrieve only once.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06365094?TotalCount=1&Seq=1&q=((%5B%EB%B0%98%EB%B3%B5%20%EC%9D%B8%EC%B6%9C%EC%9D%84%20%EC%B4%89%EC%A7%84%ED%95%98%EB%8A%94%20%EB%AC%B8%EC%A0%9C%EC%A7%91%20%ED%92%80%EC%9D%B4%20%EB%B0%A9%EB%B2%95%EC%9D%B4%20%EA%B8%B0%EC%96%B5%EA%B3%BC%20%EB%A9%94%ED%83%80%EC%9D%B8%EC%A7%80%EC%A0%81%20%ED%8C%90%EB%8B%A8%EC%97%90%20%EB%AF%B8%EC%B9%98%EB%8A%94%20%EC%98%81%ED%96%A5%C2%A7coldb%C2%A72%C2%A751%C2%A73%5D))&searchWord=%EC%A0%84%EC%B2%B4%3D%5E%24%EB%B0%98%EB%B3%B5%20%EC%9D%B8%EC%B6%9C%EC%9D%84%20%EC%B4%89%EC%A7%84%ED%95%98%EB%8A%94%20%EB%AC%B8%EC%A0%9C%EC%A7%91%20%ED%92%80%EC%9D%B4%20%EB%B0%A9%EB%B2%95%EC%9D%B4%20%EA%B8%B0%EC%96%B5%EA%B3%BC%20%EB%A9%94%ED%83%80%EC%9D%B8%EC%A7%80%EC%A0%81%20%ED%8C%90%EB%8B%A8%EC%97%90%20%EB%AF%B8%EC%B9%98%EB%8A%94%20%EC%98%81%ED%96%A5%5E*&searchWordCondition=%EC%9E%90%EB%A3%8C%EC%9C%A0%ED%98%95%3D%5E%24%EC%A0%84%EC%B2%B4%5E*&Multimedia=0&isIdentifyAuthor=0&Collection=0&isFullText=0&specificParam=0&SearchMethod=0&Sort=1&SortType=desc&Page=1&PageSize=50http://hdl.handle.net/20.500.11754/25500
ISSN
1229-9448
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