682 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author정태수-
dc.date.accessioned2017-02-10T00:47:20Z-
dc.date.available2017-02-10T00:47:20Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citation영화연구, NO 64, Page. 177-202en_US
dc.identifier.issn1598-9682-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06382741?TotalCount=1&Seq=1&q=%5B%ED%98%81%EB%AA%85%EC%9D%B4%ED%9B%84%2C%201960%EB%85%84%EB%8C%80%20%EC%BF%A0%EB%B0%94%EC%98%81%ED%99%94%EC%9D%98%ED%91%9C%ED%98%84%EC%96%91%EC%8B%9D%20%EA%B5%AC%EC%B6%95%20%EA%B3%BC%EC%A0%95%20%EC%97%B0%EA%B5%AC%C2%A7coldb%C2%A72%C2%A751%C2%A73%5D&searchWord=%EC%A0%84%EC%B2%B4%3D%5E%24%ED%98%81%EB%AA%85%EC%9D%B4%ED%9B%84%2C%201960%EB%85%84%EB%8C%80%20%EC%BF%A0%EB%B0%94%EC%98%81%ED%99%94%EC%9D%98%ED%91%9C%ED%98%84%EC%96%91%EC%8B%9D%20%EA%B5%AC%EC%B6%95%20%EA%B3%BC%EC%A0%95%20%EC%97%B0%EA%B5%AC%5E*&Multimedia=0&isIdentifyAuthor=0&Collection=0&SearchAll=%ED%98%81%EB%AA%85%EC%9D%B4%ED%9B%84%2C%201960%EB%85%84%EB%8C%80%20%EC%BF%A0%EB%B0%94%EC%98%81%ED%99%94%EC%9D%98%ED%91%9C%ED%98%84%EC%96%91%EC%8B%9D%20%EA%B5%AC%EC%B6%95%20%EA%B3%BC%EC%A0%95%20%EC%97%B0%EA%B5%AC&isFullText=0&specificParam=0&SearchMethod=0&Sort=1&SortType=desc&Page=1&PageSize=20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/25436-
dc.description.abstract1960년대 쿠바영화는 1959년 1월 1일 혁명군이 쿠바의 수도 아바나에 입성하면서부터 이미 시작되었다. 혁명은 쿠바 영화의 제작, 배급, 상영뿐만 아니라 내용과 형식, 지향과 목표 등에 이르기까지 기존의 모든 영화의 형태를 근본적으로바꾸는 계기가 되었다. 그러나 쿠바영화는 혁명이전 미국영화의 강력한 영향력하에 놓여 있었기 때문에 혁명이후 산업적으로나 형식적으로 독립적인 창작토대를 구축하기 어려운 상황에 처해 있었다. 따라서 혁명이후 쿠바 영화는 쿠바영화만의 독립적이고 독창적인 특징을 가진 영화의 필요성이 무엇보다 중요하였다. 이를 위해 쿠바 혁명정부는 유럽과 사회주의권 영화창작가들과의 협력을 통해독립적인 쿠바 영화의 특징을 구축해 나가는 것을 목표로 삼았다. 이것은 혁명이후 1960년대 쿠바 영화가 외국영화로부터 영향 및 실험정신과 창작적 시도를 통해 다양화 하였다는 것을 말하고 있다. 따라서 1960년대 쿠바 영화의 표현 양식적 특징은 이탈리아, 소련, 체코, 동독, 프랑스로부터의 사실주의, 종속관계, 누벨바그의 창작적 혁신과 같은 창작토대와 수법의 적극적 수용을 통해 독창적인 표현양식과 미학적 시도로 나아갈 수 있었다. 그리고 이것은 1960년대 쿠바 영화의독립화의 상징이라 할 수 있는 불완전영화라는 개념의 논리를 세울 수 있게 된것이다. The Cuban cinema of the 1960s already began when the Cuban revolutionary armed forces made a triumphal entry into Havana, the capital of Cuba. The revolution was a cause for the essential reorientation of all parts of Cuban cinema shaped in the previous era, not only its production, distribution, and exhibition, but also its forms and contents and its goals and aims. However, since Cuban cinema was strongly influenced by American cinema in the era before the revolution, in terms of both the film industry and form, it was in the state that it is difficult for it to independently and also creatively establish its own ground. In order to build its own film industry and forms of film, the revolutionary government pursued the goal for building its own film industry through the cooperation with filmmakers in European, especially socialist countries. The Cuban Cinema’s cooperation with socialist countries for assistance shows that the Cuban cinema of the 1960s, its forms and contents, were diversified, while being influenced by the socialist films, especially their experimental and creative aspects. By bringing in the realistic aspect from Italy, the relationship of subordination from the Soviet Union, Czechoslovakia, and East Germany, and the New Wave from France, the revolutionary government was able to shape what their revolutionary movies looked like. Through its cooperaton with socialist countries and filmmakers, the revolutionary government was able to set up the concept of Imperfect Cinema, a symbol of the independence of the 1960s Cuban cinema.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2014년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2014S1A5A2A01012321).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국영화학회en_US
dc.subject쿠바영화en_US
dc.subject혁명en_US
dc.subject1960년대en_US
dc.subject사실주의en_US
dc.subject누벨바그en_US
dc.subject종속관계en_US
dc.subject불완전영화en_US
dc.subject독립화en_US
dc.subjectCuban cinemaen_US
dc.subjectCuban Revolutionen_US
dc.subjectRealismen_US
dc.subjectNouvell Vagueen_US
dc.subjectthe relationship of subordinationen_US
dc.subjectImperfect Cinemaen_US
dc.subjectIndependenceen_US
dc.title혁명이후, 1960년대 쿠바영화의 표현양식 구축 과정 연구en_US
dc.title.alternativeThe Cuban Cinema and Its Modes of Representation in the 1960sen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no64-
dc.relation.page177-202-
dc.relation.journal영화연구-
dc.contributor.googleauthor정태수-
dc.contributor.googleauthorJeong, Tae Soo-
dc.relation.code2015041275-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF THEATER AND FILM-
dc.identifier.pidzerkalo-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > THEATER AND FILM(연극영화학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE