2104 0

중학교 1학년 수학교과서에 나타난 실세계 맥락 과제의 분석 - 융복합교육의 핵심역량을 중심으로 -

Title
중학교 1학년 수학교과서에 나타난 실세계 맥락 과제의 분석 - 융복합교육의 핵심역량을 중심으로 -
Other Titles
Mathematics Textbook Analysis: From the Perspective of Yungbokhap education
Author
주미경
Keywords
융복합교육; 융복합 핵심역량; 교과서 분석; 수학적 능력; Yungbokhap Education; Mathematics Textbook Analysis; Mathematical Competencies
Issue Date
2015-06
Publisher
이화여자대학교 교과교육연구소
Citation
교과교육학연구, v. 19, NO 2, Page. 543-570
Abstract
본 연구는융복합교육의 개념과 교육의 목표를 수용함으로써 수학교과의 실세계맥락기반과제 의해 결과탐구과정을 통해 학생들이 미래사회가 요구하는 융복합적 역량을 개발할 수 있다는 관점을 취하고 있다. 따라서 융복합교육목표의 범주와 수학교과를 통해 함양할 수 있는 수학적능력이 통합된 분석틀을 재구성하여 2009개정교육 과정에 따라 개발된 중학교1학년 수학교과서 13종 교과서880개 과제를 분석하였다. 분석과정에서 융복합교육의 13가지 수학적능력으로구성된 3가지 핵심역량범주를 중복코딩을 허용하여 적용한 결과, 총1,269회의 핵심역량을 파악할수 있었다. 이러한 분석을 통하여 도구의 상호작용적 활용역량(TI)이 과제 중 대다수의 핵심역량을 차지 하고 있음과 상대적으로 이질적 집단에서의 상호작용 역량(GI)과 자율적 실천 역량(AA)은 아주 낮은 비율을 나타내고 있음을 알수 있었다. 이는 현2009개정 중학교1학년 수학교과서의 학습과제들이 이질적집단에서의 상호작용역량(GI)에 해당하는 의사소통이나 자율적 실천역량(AA)에 해당하는 문제 해결전략, 반성, 비판적 사고력보다는 도구의 상호작용적 활용역량(TI)에 해당하는 핵심개념과 원리등의 이해 및 습득활용에 중점을 두는 특징을 보여주고 있음을 시사한다. 이러한 분석결과를 통하여 다양한 핵심역량을 함양할 수 있는 과제의 특징을 탐구함으로써 미래사회에 서 요구되는 역량을 제고할 수 있는 수학과제 개발과 교과서의 과제를 기본으로 다양한 역량을 함양하는 과제로 재구성할 수 있는 교사의 역량측면에서 시사점을 논의 하였다. This study is based on the perspective that real world tasks can facilitate students‘ integrative capacities. To investigate the extent to which real world tasks found in the Korean mathematics textbooks for the 7the graders integrate key competencies, a framework of mathematical competences was developed by adopting the goal dimension of Yungbokhap education. The analysis suggests that most of the textbooks adopt the competence to use tools interactively, and that the frequencies of the other two types of competences, i.e., interacting in heterogeneous groups and acting autonomously, were very low. The results of this research showed that Korean mathematics textbooks still focus on the competence to use mathematical knowledge, concept and principle. Only a limited number of tasks in the textbooks integrated two or more competences. Based on the results, implications were presented for the development of mathematics textbook tasks to promote diverse competencies.
URI
http://www.newnonmun.com/article=194150http://hdl.handle.net/20.500.11754/25139
ISSN
1975-3217
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE