북한 문학교육의 사회교육적 양상에 관한 연구 -『청년문학』을 중심으로 -

Title
북한 문학교육의 사회교육적 양상에 관한 연구 -『청년문학』을 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Social Educational Aspects of Literary Education in North Korea
Authors
정재찬
Keywords
통일교육; 문학교육; 북한 문학교육; 북한 사회교육; 청년문학; unification education; literary education; literary education in North Korea; social education in North Korea; Cheongnyeon Munhak
Issue Date
2015-06
Publisher
우리말글학회
Citation
우리말글, v. 65, Page. 265-292
Abstract
이 글은 북한 청소년 독자를 대상으로 발간되는 북한 문예지 󰡔청년문학󰡕을 분석함으로써 김정은 시대 북한 문학교육의 사회교육적 양상을 살피는 것을 목적으로 한다. 북한의 교육목표는 김일성의 사회주의 교육 테제에 따라 체제 유지 및 선전에 필요한 공산주의 인간형을 양성하는 데에 있다. 이러한 교육목표를 이루기 위한 핵심도구로서의 기능을 수행해 온 것이 바로 문학이다. 이를 위해 북한은 학교교육 차원뿐만 아니라 사회교육 차원에서도 문학의 힘을 활용하고자 하는데, 그 대표적인 교육매체 중 하나가 문학잡지이다. 북한의 잡지는 모두 당에서 출간되는데, 문학교육과 관련된 잡지로는 󰡔조선문학󰡕, 󰡔아동문학󰡕, 󰡔청년문학󰡕 등이 있다. 이 중 󰡔청년문학󰡕은 주 독자층을 14∼30세의 청년으로 한정하며 전문 작가만이 아니라 일반 청소년들의 작품도 수록하며, 이에 대한 전문작가의 평론까지 게시하고 있어 문학교육 측면에서 주목을 끈다. 본고에서는 2012년 1월부터 2014년 12월까지 발간된 월간 󰡔청년문학󰡕에 수록된 문학작품을 장르별, 주제별로 검토하였다. 이를 통해 󰡔청년문학󰡕에 수록된 작품의 장르 및 작가, 주제별 양상을 분석하는 한편, 북한 청소년에게 이루어지고 있는 문학교육의 모습을 살피고자 하였다. The purpose of this study was to investigate the social educational aspects of literary education in North Korea under the administration of Kim, Jong-eun by analyzing 『Cheongnyeon Munhak』, a North Korean literary magazine targeting adolescent readers in the regime. The educational goal of North Korea is to bring up communist-type individuals needed to maintain the regime and do the propaganda according to the socialist education thesis of Kim, Il-sung. It is literature that has performed its functions as an essential instrument to attain the goal. North Korea makes its efforts in the dimension of social education as well as school education in order to achieve the educational goal. In North Korea, social education is usually provided by a network of schools, social culture agencies, and related agencies, which mainly use a literary magazine as one of their educational media. In the regime, all magazines are published by the party including 『Joseon Munhak』,『Children Munhak』 and 『Cheongnyeon Munhak』 of which 『Cheongnyeon Munhak』 mainly targets young people aged 14∼30 and publishes the works of professional writers and common adolescents and also professional writers" criticisms of works by common adolescents, thus drawing attention in the area of literary education. The present study reviewed the literary works published in monthly 『Cheongnyeon Munhak』 from January, 2012 to December, 2014 by the genres and topics and examined the works published in the magazine by the genres, percentage of topic, and aspects and the forms and discourses of literary education provided to adolescents in North Korea.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06391362http://hdl.handle.net/20.500.11754/25138
ISSN
1229-9200
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육과) > Articles
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