컨벤션행사의 추구혜택이 아이덴티티 매력도를 통한 사회적 가치 및 고객시민행동에 미치는 영향- 컨벤션행사 참가자가 지각한 타 참가자 전문성의 조절효과와 함께 -

Title
컨벤션행사의 추구혜택이 아이덴티티 매력도를 통한 사회적 가치 및 고객시민행동에 미치는 영향- 컨벤션행사 참가자가 지각한 타 참가자 전문성의 조절효과와 함께 -
Other Titles
Examining of the relationships among Convention Benefits Sought, Convention Identity Attractiveness, Social Value and Customer Citizenship Behavior - The moderating role of Perceived other customers" expertise -
Authors
현성협
Keywords
컨벤션행사 추구혜택(외재적 혜택, 내재적 혜택, 관계적 혜택); 아이덴티티 매력도; 사회적 가치; 고객시민행동; 지각된 타 참가자 전문성; Benefits Sought(Extrinsic, Intrinsic, Relational); Convention Identity Attractiveness; Social Value; Customer Citizenship Behavior; Perceived Other Customers" Expertise
Issue Date
2015-05
Publisher
대한관광경영학회
Citation
관광연구, v. 30, NO 2, Page. 211-230
Abstract
본 연구의 목적은 첫째, 컨벤션행사의 아이덴티티 매력도를 형성하는 추구혜택요인을 파악하고자 하였으며 둘째, 컨벤션행사의 추구혜택과 아이덴티티 매력도, 사회적 가치, 고객시민행동 간의 관계를 규명하고자 하였다. 셋째, 컨벤션행사 참가자가 지각한 타 참가자 전문성이 사회적 가치와 고객시민행동을 하는데 있어서 영향력이 있는지 파악하고자 하였다. 실증분석을 위해 SPSS18.0과 AMOS18.0의 통계패키지가 사용되었으며 컨벤션행사 참가자를 대상으로 한 최종표본은 340부였다. 연구결과, 관계적 혜택, 외재적 혜택, 내재적 혜택의 순으로 컨벤션행사의 아이덴티티 매력도를 형성하였으며 이 아이덴티티 매력도는 사회적 가치와 고객시민행동에 유의한 영향을 미쳤다. 또한 사회적 가치 역시 고객시민행동에 영향력이 있었으며 컨벤션행사 참가자가 지각한 타 참가자 전문성은 컨벤션행사의 아이덴티티 매력도와 사회적 가치사이에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 컨벤션행사의 아이덴티티 매력도와 고객시민행동사이에서는 유의미한 영향력이 없었다. 해당 연구결과를 바탕으로 몇 가지 이론적/실무적 시사점을 제공하였다. The purposes of this study were to (1) ascertain benefits sought factors in inducing identity attractiveness of convention events, (2) identify the relationships among convention benefits sought, convention identity attractiveness, social value, customer citizenship behavior and (3) investigate the moderating role of perceived other customers" expertise in inducing convention identitiy attractiveness and social value, customer citizenship behavior. The proposed model was experimentally tested using data collected from 340 attendee of convention events in BEXCO. The results of this study were to (1) three dimensions of convention benefits sought (extrinsic benefits, intrinsic benefits, relational benefits) had positive effect on convention identity attractiveness, (2) convention identity attractiveness influence social value and customer citizenship behavior also social value influence customer citizenship behavior, (3) perceived other customers" expertise played a moderating function in the relationship between convention identity attractiveness and social value. The theoretical and managerial implications were discussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06284984http://hdl.handle.net/20.500.11754/24389
ISSN
1226-2501
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE