중국 TV 프로그램의 대중화 개혁

Title
중국 TV 프로그램의 대중화 개혁
Other Titles
Popularization Reform of Chinese TV Show
Author
조복수
Keywords
중국 텔레비전; 중국; <백가강단>; TV 프로그램; 대중화; Chinese television; China; TV show; Popularization; <Baijiajiantan>
Issue Date
2015-05
Publisher
한양대 평화연구소
Citation
문화와 정치 제2권 제1호, 2015.5, 127-150
Abstract
본고는 2000년대 이후 대표적인 강연류 프로그램 <백가강단>에 대한 개혁사례 분석을 통해, 오늘날 중국 텔레비전의 대중화 된 모습을 밝혀보고자 하였다. 제작진 교체, 강연자의 경쟁력 확보, 대중매체에 대한 인식의 전환 등이 이루어지면서 프로그램은 초창기와는 확연히 달라졌고 학술스타라는 문화상품을 생산하는 체제를 갖추게 되었음을 확인했다. 그리고 이러한 개혁이 중국 텔레비전에 가지는 다음과 같은 몇 가지 함의를 생각해 볼 수 있다. 첫째, 텔레비전은 시장의 이념을 적극적으로 반영하고 있다. 이상의 <백가강단>에 대한 분석에서도 나타나는 바, 시장의 이념은 제작 관련자들의 의식에서부터 프로그램의 내용까지 개혁과정의 전면에 흐르고 있다. 둘째, 프로그램은 소비문화상품으로서의 속성을 분명하게 드러내고 있다. 다른 프로그램과의 차별화를 위하여 개성화를 요구하고 있으며, 수용자들의 주목을 받기 위해 전략적인 소통방식을 사용하고 있다. <백가강단>은 제작진은 개혁의 과정에서 강연자의 개성화를 요구했고, 강연테마의 집중화, 강연의 서사화 전략을 사용했다. 셋째, 텔레비전은 대중미디어로서 본질적인 기능을 찾아가고 있다. 이것은 중국 텔레비전이 시대와 소통하고 대중과 소통하기 시작했음을 의미한다. 비록 시대와 적극적으로 소통하는 모습은 아직 두드러지지 않지만 고급 학술지식과 정보를 일반대중들과 공유하고 있다. This article will examine Chinese television’s popularization reform, focusing on a lecture show <Baijiajiangtan>. This reform makes this program different from initial one by producing star scholar. These reforms have some implications for Chinese television. First, Chinese television adopts market logic. <Baijiajiangtan> also shows that market logic affects producers and the content of the show. Second, the show clearly has attribution of cultural product for market. Shows need individualization using strategic communication method. In <Baijiajiangtan>, lecturers were required to be individualistic and the show used strategies of centralization and narration. Third, Chinese television regains an essential function as mass media. It means that Chinese television starts to reflect changes of the times and communicate with the public. Although Chinese television does not seem to be remarkably changed, it does share advanced knowledge and information with the public.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06358435http://hdl.handle.net/20.500.11754/24370
ISSN
2289-0637
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RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > INSTITUTE OF CHINESE STUDIES(중국문제연구소) > Articles
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