한국사회에서 소규모 여행사의 사회적 책임활동(CSR)과 신(新)전략경영에 대한 탐색적 연구 - 사회적 책임활동 유형과 마케팅 범주의 고찰을 중심으로 -

Title
한국사회에서 소규모 여행사의 사회적 책임활동(CSR)과 신(新)전략경영에 대한 탐색적 연구 - 사회적 책임활동 유형과 마케팅 범주의 고찰을 중심으로 -
Other Titles
An Exploratory Study on Corporate Social Responsibility and New Strategic Management of Small Travel Agencies in Korea: Focusing on Types of CSR and Marketing Activities
Author
김남조
Keywords
기업 사회적 책임; 여행사; 전략경영; 차별화; 네트워킹; 시장세분화; Corporate social responsibility; Travel agency; Strategic management; Differentiation; Networking; Market segmentation
Issue Date
2015-04
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 39, NO 3, Page. 229-249
Abstract
본 연구는 최근 이윤추구를 목적으로 하는 기업의 경영목표에서 더 나아가 사회적, 공익적 가치의 추구까지 요구하는 기업환경의 변화에 근거해서 이를 여행사에 적용하여 분석을 진행했다. 한국에서의 소규모 여행사들이 CSR을 이용한 경영전략을 실행하는 과정에서 나타나는 여행사 내부의 문제는 이윤 추구를 목적으로 하는 기업의 특성상 공익성만을 추구하기 어렵다. 여행시장의 구조적 문제는 여행상품의 고지가격의 불투명함으로 인해 소비자들이 CSR을 이행하는 여행사 상품 가격에 대한 신뢰를 갖지 못했고, 대규모 자본을 앞세운 규모의 경제에 대한 대비를 소규모 여행사가 제대로 수행하지 못한 것이 그 주된 이유였다. 따라서 한국의 여행사는 지속가능한 조직의 존속 기반을 새로운 전략경영체계를 운영할 필요가 있다. 다양화된 시장 수요와 가치에 맞는 차별화된 새로운 여행상품 개발이 필요하다. 또한 관광상품 판매시장을 네트워크화 함으로써 관광자원의 공급자와 매개자, 소비자 간의 긴밀한 연계를 추진해야 한다. 구체적인 여행상품의 마케팅 실행과정에서는 다양한 소비자 수요를 만족시킬 수 있는 시장세분화 전략과 CSR을 통한 관광활동 및 상품 판매의 가치에 대해 소비자가 인식할 수 있도록 하는 브랜딩’ 전략이 필요하다. 이제 한국의 여행사들은 CSR 이행을 통해 고객들이 요구하는 공익적 가치를 실현할수 있는 새로운 전략경영이 필요한 시점이라 할 수 있다. <영어 초록> The study pays attention to the change of business environment that companies should consider social and public value in their operation beyond making profits. It is difficult for small travel agencies to promote the public interest in their operation because they are too small to implement the management strategy of CSR except to make profit. Among structural problems of travel market, the opaque fixed price of travel products discourage consumers from trusting in travel agencies that implement CSR while economies of scale prevent small travel agencies from implementing CSR properly compared to major competitors. Accordingly small travel agencies should build new management strategies, develop new differentiated travel products, establish a network to communicate with distribution channels, segment a market, build a brand strategy. Finally, small travel agencies in Korea need to apply the management strategy of CSR to secure public value demanded by more consumers.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&amp;key=3327031http://hdl.handle.net/20.500.11754/24061
ISSN
1226-0533
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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