BPMN 모델링 방식을 활용한 공동주택 하자진단 업무프로세스 모델

Title
BPMN 모델링 방식을 활용한 공동주택 하자진단 업무프로세스 모델
Other Titles
The Defect Diagnosis Process Model Utilizing BPMN Modeling Method in the Apartment Housing
Author
김재준
Keywords
하자진단프로세스; 공동주택; 하자분쟁; Defect Diagnosis Process; Apartment Housing; Business Process Modeling Notation; Defect Dispute; BPMN
Issue Date
2015-04
Publisher
한국주거학회
Citation
한국주거학회논문집, v. 26, NO 2, Page. 67-79
Abstract
국내 공동주택 건설시장은 주택수요자 중심 시장으로 변화하고 신축 건축물에 대한 수요보다는 기존 건축물에 대한 효율적인 이용과 관리에 관심과 중요성이 증대되고 있다. 이러한 시장 패러다임 속에서 주택 수요자들의 공동주택 품질에 대한 관심이 증가하게 되고, 이는 자연스럽게 품질결함 등과 관련된 하자분쟁 및 소송으로 이어져 하자진단업무의 중요성이 꾸준히 증대되고 있다. 이러한 하자진단업무는 하자분쟁 및 소송 과정에서 보수비 책정 문제로 직결되기 때문에 상당히 객관적이고 신뢰도 높은 업무 진행이 요구된다. 그러나 현재 하자진단업무를 수행하는 대부분의 하자진단업체들은 업체들마다의 상이한 진단업무 방식을 수행하고 있으며, 일부 경력자들의 경험에 의존하여 업무를 수행함으로써 표준화된 하자진단업무 프로세스가 존재하지 않는다. 이에 본 연구는 하자진단업체들의 현행 하자진단업무 프로세스를 분석하고, BPMN(Business Process Modeling Notation) 모델링 방식을 활용해 체계적으로 도식화함으로써 하자진단업무 관련자들을 비롯한 다양한 이해관계자들의 전문적이고 신뢰성 있는 업무수행에 기여할 것으로 기대된다. 더 나아가 하자진단업무 과정을 표준화시킴으로써 사회적인 문제로 대두되는 기획소송 피해 감축에도 상당한 영향을 미칠 기대된다. As the Korean construction market in the apartment housing has changed to a housing consumer focused market, interest and importance on efficient use and management on existing buildings has increased rather than demand for new buildings. Interest of housing consumers on apartment house quality has increased in this market paradigm, and this spontaneously is connected to quality flaw related defect disputes and lawsuits that the importance of defect diagnosis has continuously increased. This defect diagnosis is directly connected to maintenance charges in defect dispute and lawsuit processes that rather objective and highly credible progress of duty is required. However, most defect diagnosis firms today that progress defect diagnosis are using different diagnosis methods and depend on the experience of experienced professionals that there is no standardized defect diagnosis process. Therefore, the purpose of this study is to provide common defect diagnosis process model for defect diagnosis firms utilizing the BPMN (Business Process Modeling Notation) modeling method. It is expected that this will contribute to professional and reliable task performances of concerned defect diagnosis workers. Furthermore, it is expected that design lawsuit damage will be substantially reduced by standardizing defect diagnosis processes.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=HGJGBB_2015_v26n2_67http://hdl.handle.net/20.500.11754/24059
ISSN
2234-3571; 2234-2257
DOI
10.6107/JKHA.2015.26.2.067
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