컨벤션센터 모바일 관광정보 사용에 있어 기대일치가 사용자만족과 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구- 확장된 기대일치모델의 적용 -

Title
컨벤션센터 모바일 관광정보 사용에 있어 기대일치가 사용자만족과 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구- 확장된 기대일치모델의 적용 -
Other Titles
The Effect of Expectation Confirmation towards Mobile Tourist Information Services on Word-of-Mouth Intentions in the Context of Convention Center - Application of a Extended Expectation-Confirmation Model -
Authors
현성협
Keywords
확장된 기대일치모델; 컨벤션센터의 모바일 관광정보; 사용자만족; 구전의도; Extended Expectation-Confirmation Model; Convention Center"s Mobile Tourist Information; User Satisfaction; Word-of-Mouth Intention
Issue Date
2015-03
Publisher
대한관광경영학회
Citation
관광연구, v. 30, NO 1, Page. 105-123
Abstract
본 연구는 컨벤션센터 모바일 관광정보 사용에 있어 기대일치, 지각된 사용 용이성, 지각된 유용성, 사용자만족, 모바일 콘텐츠에 대한 구전의도, 그리고 컨벤션센터 대한 구전의도간의 구조적관계를 검정하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위해 선행연구의 이론적 근거를 바탕으로 연구모형을 설정하였으며, 부산 벡스코(BEXCO)에서 개최된 행사에 참여한 내국인 방문객들을 대상으로 설문조사가 실시되었다. 데이터 스크리닝 과정을 거처 총 310명의 표본이 실증분석에 이용되었다. 실증분석결과 기대일치, 지각된 사용 용이성, 지각된 유용성, 그리고 사용자만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타난 반면, 지각된 사용 용이성은 사용자만족에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이와 더불어, 사용자만족은 모바일 콘텐츠 사용의 구전의도와 컨벤션센터 방문의 구전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모바일 콘텐츠에 대한 구전의도는 컨벤션센터에 대한 구전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 도출된 실증분석의 결과를 바탕으로 컨벤션센터를 방문하는 잠재 방문객 비율을 높이기 위한 전략적 홍보마케팅의 방안으로 모바일 관광정보서비스 제공에 대한 실무적 시사점을 제시한다. The primary purpose of this study is to examine the relationships among confirmation, perceived easy of use, perceived usefulness user satisfaction, word of mouth on mobile information use(MWO), and word of mouth on a convention center"s visitation(CWO). To achieve the proposed hypotheses, a survey questionnaire was developed based upon previous relevant studies and the survey questionnaire was randomly distributed to visitors who participated in exhibitions, fairs, or events of BEXCO in Busan. As a result, a total of 310 respondents were employed for empirical analyses after completing the data screening process. The results of this study showed that confirmation had positive impacts on perceived easy of use, perceived usefulness, and user"s satisfaction while perceived easy of use did not have an impact on perceived usefulness. The results also showed that user"s satisfaction significantly and positively influenced MWO and CWO, respectively, and MWO had a positive impact on CWO. Based upon the empirical results, the present study offers useful implications for the convention center"s information marketing from a practical perspective.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06267169http://hdl.handle.net/20.500.11754/22642
ISSN
1226-2501
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM SCIENCE(관광학부) > Articles
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