전시 컨벤션 혜택이 소속감 및 고객 시민 행동에 미치는 영향- 지스타 전시회 방문객을 중심으로 -

Title
전시 컨벤션 혜택이 소속감 및 고객 시민 행동에 미치는 영향- 지스타 전시회 방문객을 중심으로 -
Other Titles
The Effects of G-star Benefits on the Sense of Belonging, Customer Citizenship Behaviors
Authors
현성협
Keywords
외재적 혜택; 내재적 혜택; 관계적 혜택; 소속감; 고객 시민 행동; Extrinsic benefits; Intrinsic Benefits; Relational Benefits; Sense of Belonging; Customer Citizenship Behaviors
Issue Date
2015-03
Publisher
대한관광경영학회
Citation
관광연구, v. 30, NO 1, Page. 209-231
Abstract
본 연구는 2014년 지스타 방문객을 중심으로 전시 컨벤션이 제공하는 혜택 요인과 전시회 소속감, 고객 시민 행동 창출의 구조적인 영향 관계를 측정하기 위해 설계되었다. 본 논문은 전시 컨벤션이 제공하는 혜택 요인을 외재적 혜택, 내재적 혜택, 관계적 혜택 세 가지 차원으로 크게 분류하였다. 선행 연구에 기초하여 전시 컨벤션이 제공하는 외재적 혜택은 상품 구매, 전문 상담, 지식에 대한 관심과 같은 하위 요인으로 구성하였으며, 내재적 혜택은 전시 컨벤션 참여 과정에서 느낄 수 있는 테마에 대한 관심, 오락성, 새로움과 같은 세부 요인으로 구성하였다. 또한 관계적 혜택은 외부인과 상호작용 및 내부인과의 상호작용으로 구분하여 측정하였다. 제안된 연구 모형은 2014년 지스타 방문객으로부터 수집된 자료를 바탕으로 구조 방정식 모형에 의해 검증되었다. 실증 연구 분석 결과 외재적 혜택의 상품 구매, 지식에 대한 관심을 제외하고 나머지 여섯 가지 하위 요인들과 전시회 소속감과의 정(+)의 관계가 도출되었다. 또한 전시회 소속감은 서비스 조직 측면과 다른 고객 측면의 고객 시민 행동 발생에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. This study aims to (1) analyze the relationship between benefits of G-Star and the sense of belonging to the convention and (2) investigate the effect of the sense of belonging to customers" citizenship behaviors on the event. The present paper analyzes the benefits of convention in terms of extrinsic, intrinsic, and relational benefits. The proposed conceptual model was empirically tested via structural equation modeling analysis using data collected from 320 visitors in G-Star, which is held on from November 20 to November 23 in 2014. During theses four days, an exit survey was administered to G-Star visitors, who are over the age of 20. The proposed conceptual model was empirically tested via structural equation modeling analysis using data collected from G-Star visitors. The results showed that six variables of extrinsic, intrinsic, and relational benefits of G-Star influences the sense of belonging to the event. Moreover, the results revealed that the sense of belonging to the event leads to creating customers" citizenship behaviors in both aspects of service organization and other customers.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06267174http://hdl.handle.net/20.500.11754/22641
ISSN
1226-2501
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM SCIENCE(관광학부) > Articles
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