遊仙文學에 나타난 道敎의 동물에 대한 형상과 인식

Title
遊仙文學에 나타난 道敎의 동물에 대한 형상과 인식
Other Titles
The shape and perception of Taoist animals in Yusun Literature
Author
강민경
Keywords
동물; 산해경; 도교; 신화; 용; 난새; 청조; 봉황; 유선문학; animal; Shan Hai Jing; Taoism; mythology; dragon; Nansae; blue birds; Phoenix; Yusun literature
Issue Date
2015-03
Publisher
동방한문학회
Citation
동방한문학, NO 62, Page. 31-61
Abstract
신화시대부터 동물들은 인간에게 많은 영향을 끼쳐 왔다. 동물의 형상은 인간이 자연 사물에 대해 품고 있는 의식을 반영하면서 고대인들의 신화적 상상력이 어디까지 나아갔는지를 잘 보여준다. 우리나라의 경우, 유교의 이성과 합리성에 기초한 세계관을 지녀왔기에 도교의 각종 신이한 동물들은 적극 수용되기가 어려웠다. 하지만 한편으로 어떤 동물들은 우리나라로 유입되어 사람들의 삶과 사고에 영향을 끼쳐왔다. 본고에서는 유선문학을 중심으로 도교에 등장하는 동물들에 대해 살펴보았다. 도교의 동물들은 󰡔산해경󰡕에 풍부하게 나타났다. 󰡔산해경󰡕에 등장하는 동물들은 인간의 형상을 많이 닮았으며 인간에게 도움을 주기도 하고 해를 끼치기도 한다. 신화시대의 동물들은 인간에게 초월적인 神이면서 한편으로는 극복하고 잡아먹어야 하는 존재이기도 했다. 우리나라 문인들은 작품 속에서 다양한 도교의 동물들을 끌어들여 화려한 선계 이미지를 묘사하였다. 유선문학에 나타난 동물들은 상상의 동물들이며 대체로 조류인 경우가 많았다. 난새와 靑鳥·龍·麒麟·鳳凰·鶴 등이 주로 등장했다. 유선문학에서 동물은 신선의 시중을 들거나 수레를 끄는 역할을 한다. 혹은 화려하고 신비로운 선계의 분위기를 돕는 보조물로써 등장한다. 역설적으로 神獸를 마음대로 부리는 선계를 더욱 동경하고 열망하는 효과를 가져다준다. 유선문학에 나타난 동물은 유교에서도 중요하게 취급되었다. 용과 난새를 비롯해 봉황과 기린, 거북 등은 유교에서도 신성하고 존귀한 동물로 대접받고 있었다. 도교 동물들의 형상은 하나의 이미지로 고착된 것이 아니라 다양한 분야에서 다양한 의미로 전이되었다. 동물에 담겨 있는 상징은 단순히 故事를 반영하는 것이 아니라 동물을 통해 인간의 의식을 투영한 것이다. 동물의 형상과 상징에서 주목해야 할 것은 그 속에 담겨 있는 정신적 문화적 배경과 인간의 의식이다. From the age of Mythology animals have affected to humans. In ancient times, animals were also the target of the totemijeum and also the subject of while hunting. The bizarre animals have appeared in Taoist literature. The geometry of the animals reflects human nature’s sense about matters and showed that how far the ancients’ mythic imagination had gone. In the case of Korea, people had a world view based on the reason and rationality of Confucianism, Taoist gods and animals were not accepted. But on the other hand, some animals have influenced on people``s lives and thinking. In particular, This study centered on the Taoist animals in Yusun literature. Taoist animals appeared in abundance on the 『Shan Hai Jing』. The animals in ..Shan Hai Jing.. have human’s shape, and was harm and also help to humans. Age of Mythology animals were transcendental god to human, on the other hand were also exist to eat. ..Shan Hai Jing.. already read from the three Kingdoms period inspired many intellectuals. Korean writers were ducking the animals of various Taoist work and described a spectacular fairyland. Animals in Yusun literature are imaginary animals, mostly birds. There were Nansae, blue birds, dragon, Kirin, Phoenix and crane. The role of these animals was very limited and it is simple. In yusun literature, animals were waiting on Taoist hermit and pulled wagons. Or animals were appeared as a aid helping glamorous and mysterious atmosphere to fairyland. Paradoxically, it brought an effect to admire and aspire a fairyland that freely beak mystical creatures. The animal appeared in Yusun literature was important in Confucian. Nansae, dragon and phoenix, including girin, turtles are treated as sacred and honorable animals in Confucianism. The geometry of the animals in Taoism was not a single image, transformed to various meanings in various fields. A symbol contained in the animal is not simply a projection of idiom, is a reflection human consciousness over the animal. Things to do in the animal``s shape and symbolism is that in which the spiritual and cultural backgrounds and human consciousness.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3323277http://hdl.handle.net/20.500.11754/22577
ISSN
1226-668X
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