정보 기반 학술 담론 공동체의 전문 저자성 습득 양상에 대한 고찰

Title
정보 기반 학술 담론 공동체의 전문 저자성 습득 양상에 대한 고찰
Authors
김성숙
Keywords
학술 담론 공동체; 전문 저자성; 미메시스; 알레고리; 아이러니; 디지털 저자성; 저자 윤리성; 공간 적응성; 집단지성 신뢰도; Academic discourse community; special authority; Mimesis; Allegory; Irony; digital authority; author ethicality; space adaptivity; collective intelligence reliability
Issue Date
2015-02
Publisher
한국문학연구학회
Citation
현대문학의 연구, NO 55, Page. 629-656
Abstract
본 연구에서는 학술 담론 공동체 안에서 전문 저자성이 습득되어 가는 과정에 저술 문화의 계통적 발생이 되풀이되는 양상을 밝히고자 하였다. 이러한 분석을 위해 학술 담론 공동체의 문예사조 변천과 현 전문 저자 세대의 ‘디지털 저자성’ 습득 체험을 통시적으로 분석하여 그 유사점을 찾아보고, 현재의 공시적 저자성 안에 과거의 통시적 저자성 개념이 어떻게 축적되어 있는가를 살펴보았다. 인류의 지성이 성숙하면서, 글쓰기 공간의 테크놀로지는 정교해졌고 쓰기 장르에도 미메시스, 알레고리, 아이러니의 사유 체계가 정립되었다. 개인의 저자성이 숙달되는 과정에서는 이 세 시기가 초등 저학년의 베껴 쓰기와 고학년의 바꿔 쓰기 과제 형태로, 그리고 청소년기의 삐딱하게 보고 쓰기의 형태로 구현된다. 학술 담론 공동체에서는 신입생 대상 ˂의사소통˃ 교과목의 모방적 과제, 학부 전공 및 교양 수업의 창조적 변용 과제, 대학원 이상 과정에서 수행되는 소속 학술 담론의 경계 확장 연구 수행 과정이 이 세 시기에 부합된다. 정보 기반 사회를 살아가는 현대의 ‘전문 저자성’은 저자 윤리성, 공간 적응성, 집단지성 신뢰성을 특징으로 한다. 이 가운데 저자 윤리성은 장차 디지털 기술의 발달로 증강될 신체 기능의 수용 정도를 판단하기 위해서도 꼭 갖추어야 할 항목이다. 그리고 학술 담론에 접근할 플랫폼을 다변화하는 공간 적응성 문제는 인류 문화의 종 다양성과 지식 집단의 계층적 확장을 위해서도 중요하다. 마지막으로 전문 저자라면 자신과 함께 집단지성의 수준을 고양할 동료 디지털 저자 집단을 신뢰해야 한다. 이미 학술 담론 공동체가 모두 디지털 신경계로 연결되어 있기 때문이다. 본고에서는 선행 연구를 종합하고 쓰기 주체의 인지 성숙 과정을 분석하여 정보화 기반 사회의 공시적 ‘전문 저자성’ 요인을 통시적으로 분석하였다. 이 연구 결과를 바탕으로 추후 신입생에게 ‘전문 저자성’을 숙련할 절차적 과제에 대한 연구가 이어지길 바란다. 아울러 인터넷 문화를 이끌어가는 집단지성에 대한 신뢰도를 높이는 한편, 인터넷 공간이나 디지털 인프라에 대한 적응성을 높이는 실습 과제 개발도 필요하다. 학술 담론 공동체의 전문 저자성을 강화하는 데 적합한 수행 과제 개발과 디지털 저자성의 신수사학적 해석은 추후 연구에서 다루고자 한다. In this report, acquisition process of special authority is analyzed according to the transition of the trend of literature such as Mimesis of ancient Greek, Allegory of Middle Age, and Irony of modern Romanticism. In one``s childhood, one writes down what a teacher says that is corresponding to the Mimesis era in the history of literature. As he or she grows up, one takes up harder task than the before, one paraphrases some sample sentences and rewrites a story with allegoric rhetoric and imagination like the intellectual group who had intended to enlighten the people in Middle Age. Finally the juveniles obtain the way of thinking, ``irony`` the same as human began to think ironically in the Romantic Movement. The special authority of this information based society has constructed with 3 factors, such as author ethicality, space adaptivity, and collective intelligence reliability. The first author ethicality is very important to judge in the near future what extent we should adopt the augmented body supported by digital technology. The second space adaptivity is also essential to expand the ultramodern knowledge even to the Third World countries. The last collective intelligence reliability will be a base condition to join in academic discourse community because all knowledge groups were already connected by digital nervous system. As a result of this study, the synchronic factors of special authority were analyzed diachronically. The task of increasing ethicality as a digital author will be the most effective in improving digital authority among undergraduates. While increasing reliability of collective intelligence leading the internet culture, the practical tasks are required to increase adaptivity to internet space or digital infrastructure. The tasks appropriate for strengthening detailed factors of special digital authority of the academic discourse community will be developed in the further researches.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3315731http://hdl.handle.net/20.500.11754/22023
ISSN
1229-9030
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OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > ETC
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