재생 유휴산업시설의 플레이스 브랜딩 방법 분석

Title
재생 유휴산업시설의 플레이스 브랜딩 방법 분석
Other Titles
An Analysis of the Place Branding Methods for Regenerated Idle Industrial Facilities
Authors
신경주
Keywords
유휴산업시설; 플레이스 브랜딩; 하드 브랜딩; 소프트 브랜딩; Idle Industrial Facilities; Place Branding; Hard Branding; Soft Branding
Issue Date
2015-02
Publisher
한국실내디자인학회
Citation
한국실내디자인학회 논문집, v. 24, NO 1, Page. 54-63
Abstract
본 연구는 재생된 유휴산업시설의 활성화를 위하여 적용 가능한 플레이스 브랜딩 방법의 제시를 목적으로 한다. 플레이스 브랜딩 방법을 하드 브랜딩과 소프트 브랜딩으로 구분하여 분석하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 하드 브랜딩 방법으로 건축물의 역사성을 살리기 위하여 건축물의 외관, 외벽 재료 및 내장재, 산업장비 등을 보존하도록 한다. 차별화된 공간구성을 위하여 프로그램 운영을 위한 공간뿐만 아니라 카페, 체험 공간, 라운지, 레스토랑 등의 편의공간을 조성하는 것이 중요하며, 건축물 자체를 랜드마크로 활용하거나 권양탑, 굴뚝 등 상징적 시설을 랜드마크로 활용하도록 한다. 자연적 요소의 도입 방법으로 수목의 식재, 자연경관의 조망이 가능한 휴게공간, 잔디공간, 수공간 등을 조성하도록 하며 주변 자원을 활용한 관광상품 개발, 프로그램의 연계 등도 중요하다. 소프트 브랜딩 방법으로 다양한 예술장르 및 장소성이 반영된 프로그램, 지역연계 프로그램의 제공이 필요하며, 장소성을 반영한 작품, 프로그램 등을 활용한 스토리텔링으로 장소의 이야기를 공유할 수 있다. 또한 방문객의 요구를 반영한 콘텐츠 개발 및 시설의 물리적 개선과 다양한 주체의 유기적인 협업 시스템의 구축이 장소의 지속가능성을 위하여 중요하다고 하겠다.This study aims to suggest the place branding methods applicable for regenerated idle industrial facilities. The place branding methods were analyzed by separating into hard branding methods and soft branding methods, and the results of the study are as follows : As for the hard branding methods, the exterior, outer wall materials and interior materials of the building and industrial equipment are preserved to revive the historicity of the building. In order to organize a differentiated space, it is important to create the convenience space such as cafes, experience space, lounge, and restaurants as well as the space for the operation of the programs. The building itself is utilized as a landmark or the iconic facility such as the winding tower or chimney is utilized as a landmark. As the methods of introducing natural elements, there is a need to create the resting space, law area and water space where trees can be planted and landscape can be viewed, and the development of tourism products utilizing the peripheral resources and the link of programs are also important. As for the soft branding methods, the provision of programs where a variety of art genres and the sense of place are reflected and the programs linked to the region is needed, and the story of place can be shared by storytelling utilizing the work and programs reflecting the sense of place. In addition, the content development and physical improvement of facilities reflecting the needs of visitors and the establishment of the organic collaboration system of a variety of subjects are needed for the sustainability of place.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/21804http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=SNDJBZ_2015_v24n1_54
ISSN
1229-7992
DOI
http://dx.doi.org/10.14774/JKIID.2015.24.1.054
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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