모바일 소셜 커머스의 사용동기와 재이용의도 분석

Title
모바일 소셜 커머스의 사용동기와 재이용의도 분석
Authors
한상린한상린
Keywords
모바일 소셜 커머스; 사용동기; 태도; 재이용의도; Mobile Social Commerce; Usage Motivation; Attitude; Re-Use Intention
Issue Date
2015-01
Publisher
대한경영학회
Citation
대한경영학회지, v. 28, NO 1, Page. 103-120
Abstract
한국온라인쇼핑협회에 따르면 우리나라 모바일 커머스 시장 규모는 매년 급속하게 증가하고 있으며, 2013년 3조 9700억 원에서 2014년에는 7조 6천억 원까지 추정하고 있다. 이러한 현상을 기반으로 본 연구에서는 모바일 소셜 커머스에 대해 좀 더 중점적으로 살펴보고자 한다. 모바일 커머스 시장과 소셜 커머스 시장이 급성장함에 따라 모바일 소셜 커머스의 연구에 대한 중요성이 높아짐에도 불구하고 이에 대한 연구가 활발하게 이루어지지 못하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 모바일 소셜 커머스의 직접적인 사용과 관련이 있는 사용동기들을 파악한 후 이러한 동기들이 해당 모바일 소셜 커머스의 태도에 미치는 관계를 검증하고, 응답자들의 태도와 기업의 성과와 직접적인 관련이 있는 지속적으로 해당 소셜 커머스를 이용하고자 하는 재이용의도 간의 관계를 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 통하여 모바일 소셜 커머스라는 채널을 활용하고자 하는 기업들에게 어떠한 동기를 좀 더 중요하게 생각하고 전략을 실행해야 할 것인가에 대한 실무적인 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 모바일 소셜 커머스를 이용해본 경험이 있는 고객들을 대상으로 설문조사를 실시한 후, 해당 자료에 대한 실증분석을 수행하였다. 분석결과, 사회적 동기를 제외한 기능적 동기, 유희적 동기, 경제적 동기가 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치고 있으며, 태도 역시 재이용의도에 강한 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. Abstract Consumer trends have been unexpectedly changing to the other patterns with some characteristics unlike those of previous patterns. In line with the changes in purchasing environments, the scape of selecting channels have been widened. So, the purpose of this research is to find about usage motivations of mobile social commerce. For this study, we attempts to establish a concept of usage motivations in mobile commerce using the concepts of on-line shopping and mobile shopping. To fulfill the objective of the current study, we applied usage motivations–social motivation, functional motivation, hedonic motivation, and economic motivation–in mobile social commerce. Through an empirical analysis, the confirmation of important motivations affecting the formation of repeat-purchasing intention in mobile social commerce was attempted in this research. In addition, We try to examine how these motivations are associated with attitude and repurchasing intention. Based on the theoretical background and the results of the data analysis, the strategic implications of this study were as follows: First, the hypothesis that the usage motivations of mobile social commerce have a significant effect on the attitude was partially accepted. Second, regarding the hypothesis that the attitude toward mobile social commerce has a significant effect on the repeat-purchasing intention, the results showed that customers selected mobile social commerce based on the more positive attitude. For manager who want to use mobile social commerce, the provider would be proposed including economic benefits and then promoted by the perception of products or services to various advantages.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06106494http://hdl.handle.net/20.500.11754/21069
ISSN
1226-2234
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COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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